Laten we er niet omheen draaien: zakelijke blogs zijn er natuurlijk vooral ook om hoog te scoren in Google. Uiteraard bloggen we om onze doelgroep te helpen met allemaal nuttige tips en adviezen en ondertussen profileren we ons daarmee heel leuk als expert. Maar we willen ook gewoon gelezen worden en de traffic naar onze site verhogen. Toch?
De juiste zoekwoorden bepalen is daarvoor van groot belang.
Wie niet gevonden wordt in Google verliest een aanzienlijk deel van die traffic. Via nieuwsbrieven en social media kun je natuurlijk ook heel veel lezers bereiken, maar je mist zonder Google vooral de nieuwe lezer. En dus wellicht die nieuwe klant.
Het bepalen van de juiste zoekwoorden vormt daarom een essentieel onderdeel van je blogstrategie. Maar welke zoekwoorden gebruik je? Ik geef je 3 tips die je een enorme voorsprong geven.
1 – Gebruik de zoekwoordplanner van Google
Met de zoekwoordplanner van Google kun je heel mooi je zoekwoorden bepalen. Je kunt zo namelijk te weten komen hoe vaak er (gemiddeld per maand) op een bepaald zoekwoord wordt gezocht. Ontzettend handig om te kijken of je nu bijvoorbeeld ICT-vacatures moet gebruiken als zoekwoord in je tekst of toch beter IT-vacatures.
De zoekwoordplanner vind je zo:
- Log in op Adwords van Google (maak eerst een account aan)
- Kijk onder Hulpprogramma’s en kies voor Zoekwoordplanner
- Klik op Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie
- Vul je het zoekwoord in en klik op Ideeën opvragen
- Klik vervolgens op het tabblad zoekwoordideeën
Je ziet nu dat er op het moment van mijn zoekopdracht gemiddeld 2900 keer per maand op het zoekwoord ict vacatures wordt gezocht.
Je ziet ook dat Google daaronder een aantal suggesties van vergelijkbare zoekopdrachten geeft (zoekwoordideeën). Daarin zie je meteen dat it vacatures met 720 een stuk slechter scoort. Do the math!
(Laat je overigens niet afleiden door de overige informatie en bedragen die vermeld staan. Deze zoekwoordplanner is eigenlijk bedoeld voor Adwords en dus voor het kopen van advertentieruimte op Google. Maar het aantal zoekopdrachten is voor SEO ook prima geschikt.)
Kijk hier hoe de zoekwoordplanner in praktijk werkt:
Update 20 september 2016: Google Adwords laat niet meer de exacte aantallen zien aan bezoekers die geen klant zijn. Je ziet nu alleen nog een ruime bandbreedte. Erg jammer, maar nog steeds een aardig idee om zoekwoorden te bepalen.
2 – Kies voor een lange zoekwoordcombinatie
Heel leuk die 2900 zoekopdrachten voor ict vacatures, maar de kans dat je er als beginnende blogger mee gaat scoren is erg klein. Korte en populaire zoekwoorden zijn al lang ingenomen door de grotere websites die al veel langer bestaan, dus de kans dat jij daar tussenkomt is verwaarloosbaar.
Maar dat geeft ook helemaal niet, want heel veel mensen zoeken juist op langere zoekwoordcombinaties, omdat die veel specifieker zijn. Neem als voorbeeld het zoekwoord ‘tandarts’. Daar wordt zo’n 18.000 keer per maand op gezocht. Toch heb je er als tandarts in Deventer weinig aan als iemand in Amsterdam dat zoekwoord invult en jouw site tegenkomt.
Liever scoor je dus op ‘tandarts Deventer’. Hoewel daar ‘maar’ zo’n 500 keer op wordt gezocht, zul je tussen die 500 eerder iemand tegenkomen die ook daadwerkelijk klant kan worden dan tussen die 18.000 generieke zoekers. Bovendien zul je minder concurrerende websites hebben met dat trefwoord en dus hoger scoren. En met ‘tandarts Deventer Colmschate’ zit je natuurlijk nog gerichter – als jouw praktijk tenminste in die wijk gevestigd is… :-)
Bij het bepalen van je zoekwoorden maak dus een zoekwoordencombinatie waar je je op richt zo specifiek en zo lang mogelijk.
- Dus niet: vakantiehuisje Frankrijk
- Maar: goedkoop vakantiehuisje dordogne met zwembad
Hoe langer de zoekwoordcombinatie, hoe minder de concurrentie én hoe groter de kans dat iemand ook daadwerkelijk op de link naar jouw site klikt.
3 – Laat je verrassen door Google
De lijst met zoekwoordideeën die de zoekwoordplanner geeft, kun je ook gebruiken om ideeën op te doen voor andere artikelen. In het eerste voorbeeld wilde je iets schrijven over ‘ict vacatures’, maar je ziet ook dat ‘werken in de ict’ aardig scoort. Misschien een goed idee om daar eens een ander artikel aan te wijden.
Nog mooier is om je te laten verrassen door de langere en dus specifiekere zoekopdrachten die worden ingevoerd. Google toont die als je langzaam zelf een zoekopdracht invoert op Google.nl. Hij geeft dan meteen suggesties voor wat je misschien zoekt.
Die suggesties zijn gebaseerd op daadwerkelijke zoekopdrachten. Je vindt deze niet allemaal terug in Adwords, omdat Adwords geen lange zoekcombinaties toont, dus je weet niet hoe goed ze scoren. Maar dat er op gezocht wordt, is een feit.
Om bij de ICT-vacatures te blijven. Om een wat specifieker artikel te schrijven, kun je tips geven hoe ze die kunnen vinden. Typ dan bijvoorbeeld eens in: ict vacatures vinden via.
Er zijn dus mensen die willen weten hoe je ict vacatures kunt vinden via Twitter. En als je vervolgens kijkt welke resultaten Google geeft op deze zoekopdracht, dan blijkt dat er geen enkel concreet artikel bestaat over dat onderwerp op de eerste pagina. Dus mag je er vanuit gaan dat dat ook niet bestaat. Het is immers een zo specifiek artikel, dat die kans ook minder groot is.
Wil jij dus opvallen, dan kun je daar een artikel aan wijden. En met de letterlijk titel ICT-vacatures vinden via Twitter (dat streepje maakt Googe niets uit) en deze zoekcombinatie nog eens een paar keer herhaald in je stuk, maak je grote kans op een pagina-1 notering.
Eigenlijk draai je met deze methode de boel om en laat je de zoekwoorden bepalen waar je je content over schrijft in plaats van andersom. En daar is ook niks mis mee. Zolang je daadwerkelijk tips weet te geven om ICT-vacatures te vinden via Twitter en dus relevante content maakt waar mensen wat aan hebben. Maar als jij expert binnen dit gebied bent, moet dat niet te moeilijk zijn.
Bekijk hier nog een voorbeeld van hoe je slim gebruik kunt maken Google Suggest: