Vorig seizoen werd PSV kampioen met 83 punten en een doelsaldo van +48. Als ze morgen van Heracles winnen, hebben ze weer 83 punten en zelfs een veel beter doelsaldo (meer dan +70). Het enige verschil: ze worden géén kampioen.
[klopt op stukje ongelakt hout]
Dat is best gek. Een op papier beter jaar*, maar een plek lager in de ranglijst. De verklaring is simpel: concurrent Ajax deed het dit jaar nóg beter.
Bij sport gaat het er namelijk niet alleen om hoe goed jij het doet, maar vooral ook om hoe goed of slecht jouw concurrentie het doet.
En eigenlijk is dat vergelijkbaar met scoren in Google met je blog.
Je kunt je blog nog zo goed optimaliseren met de juiste zoektermen, de beste gerelateerde woorden, de beste inhoud, lekker veel lezerssignalen én nog een hoop relevante backlinks – als jouw concurrent dat beter doet, dan staat die hoger in Google dan jij.
Uitgaan van eigen kracht
Moet je je daardoor laten afschrikken? Ik vind van niet. Ik ga altijd uit van mijn eigen (blog)kracht en weet dat ik (nagenoeg) elke website op den duur wel voorbij kan streven. Alleen zal het bij de ene zoekterm makkelijker zijn dan bij de andere. En dus bij de ene blog makkelijker dan bij de andere.
Maar uitgaan van eigen kracht is mooi, als je niet in de gaten houdt wat de rest doet, kun je wel eens te weinig doen. Het is ook de reden da ik altijd met een schuin oog naar mijn concurrentie kijk.
Tools om je kracht te meten
Om mijn eigen blogkracht en die van mijn concurrenten bij te houden, gebruik ik standaard twee belangrijke tools:
1 – SEO Rank Monitor
Via SEO Rank Monitor kan ik in een oogopslag zien hoe ik scoor op bepaalde zoektermen. Ik kan elke dag zien hoe hoog ik sta en of ik mogelijk gedaald ben (of gestegen bij de zoektermen waarop ik nog niet helemaal bovenaan sta)
Erg belangrijk om niet in slaap te sukkelen.
Zo stond ik ooit jaren op nummer 1 op een zoekterm voor een klant, totdat ik weer eens checkte en merkte dat we gedaald waren. Meteen ingegrepen, wat blogkracht erbij gegooid en nu sta ik weer op 1.
Meten is weten. Anders gezegd: checken is aan het langste eind trekken.
Leuke bijkomstigheid van de SEO Rank Monitor is dat je ook een directe concurrent kunt toevoegen aan je dashboard en kijken hoe die het doet.
Maar voor het kijken naar mijn directe concurrentie gebruik ik liever Ahefs.
2 – Ahrefs
Concurrentie is een breed begrip als het gaat om scoren in Google. Per zoekwoord heb je vaak te maken met steeds weer andere partijen die ook hoog proberen te komen. Daarom kijk ik liever per zoekwoord naar de concurrentie en niet naar één concurrent als geheel.
En goede tool daarvoor is Ahrefs. Daarmee kun je per zoekwoord kijken wie er in de top-10 van Google staan (je kunt ook buiten de top-10 kijken, maar dat zijn geen echte concurrenten meer).
Maar niet alleen dat: je kunt vervolgens ook kijken hoeveel backlinks zij naar die bewuste blog hebben én zelfs waar die linkjes vandaan komen. Je zou die partij zelfs kunnen benaderen en vragen of hij niet een linkje naar jou kan opnemen. Zo deel je een dircete tik uit naar je concurrent. Alsof je als Ajax PSV verslaat in een onderling duel.
Je krijgt in elk geval een waanzinnig goed inzicht in de kracht van andere blogs die op dezelfde zoekterm willen scoren.
Het is geen wet dat de meeste links winnen (daarvoor is scoren in Google iets gecompliceerder) maar het is wel een aardige indicatie. Als de beste blogs er gemiddeld 10 hebben, dan weet je dat je met jouw schamele ene linkje niet snel de oorlog zal winnen. Dan moet je aan de bak.
Het leuke is: dat kan ook gewoon. Ga op zoek naar die backlinks, kijk ondertussen of je blog niet beter kan (lees bijvoorbeeld de blogs van je concurrent en kijk waar jij mogelijk tekortschiet) en geloof in de lang adem.
Met weinig inspanning toch succes
Maar je ziet ook dat je soms helemaal niet zoveel links nodig hebt om hoog te komen. Dat kan ook interessante informatie zijn. Zo weet je dat je met niet eens zoveel inspanning toch hoog kunt komen.
Het Ajax onder Frank de Boer pakte vier jaar achtereen de titel met minder dan 80 punten. In het eerste jaar hadden ze er zelfs maar 71. Meer was niet nodig omdat de concurrentie het gewoon (nog) minder goed deed.
Door naar je concurrentie te kijken, zie je dus ook sneller waar de kansen liggen.
Tot slot: het voordeel van scoren in Google vergeleken met een voetbalcompetitie is dat het pleit niet na één seizoen beslecht wordt. Ook na morgen kun jij gewoon mee blijven dingen om de eerste plaats.
Kampioenen!
Leer bloggen in een dag (actie)
Wil jij leren hoe je meer klanten kunt krijgen met je blog? Ik help je graag persoonlijk in mijn workshop Bloggen voor Ondernemers. Dit keer heb ik een speciale actieprijs voor ondernemers die staan te springen om meer bereik en meer klanten. Voor slechts 97 euro leer je in één dag hoe je een krachtige blog schrijft die écht gelezen wordt en écht klanten oplevert.
Ik kan het weten: ik was ooit ook een beginnende ZZP’er met weinig bekendheid. Tot ik ging bloggen! Nu krijg ik voor sommige blogs duizenden bezoekers per maand. Per maand! Voor één blog!
Wil jij dat ook? Meld je dan snel aan voor deze tijdelijke actieprijs (inclusief lunch en cursusmateriaal).
* Toegegeven: PSV was vorig jaar al drie wedstrijden voor het einde kampioen en liet het toen lopen. Ze hadden dus meer punten kunnen krijgen. Toch geeft het aan dat puntenaantallen niet alles zeggen. Kijk ook naar de Ajax-jaren onder Frank de Boer