Volgers van het echte nieuws hebben vast gemerkt dat er de laatste tijd veel te doen was over nepnieuws. Nepnieuws wordt op steeds grotere schaal verspreid en ook nog eens door veel mensen serieus genomen. Vooral omdat deze berichten hoog scoren in de resultaten van Google en Facebook. Als bloggers kunnen we hier wat van leren.
Nee, ik roep niet op tot het schrijven van nepblogs. (Integendeel: een blog moet juist altijd de waarheid bevatten.)
Maar het feit dat deze nepberichten zo hoog scoorden in Google geeft wel een aardig inkijkje in de werking van deze zoekmachine. Er stond hierover deze week een interessant stuk in de Business Insider dat je zeker even moet lezen, al is het maar om de voorbeelden te zien hoe nepnieuws de Google-resultaten beïnvloeden.
Meer kliks = hogere plek in Google
Waar het op neer komt is dat Google dit zelf een beetje over zich heeft afgeroepen. In hun streven om de allerbeste resultaten te tonen bij een zoekopdracht, kijkt Google steeds meer naar zogeheten gebruikerssignalen. Dat wil zeggen: het gedrag dat een gebruiker vertoont nadat hij de resultaten in Google ziet.
In het kort werkt het zo: als een gebruiker op een link klikt in de zoekresultaten is dat voor Google een teken dat het artikel (of blog) blijkbaar goed aansluit bij de zoekvraag. Google zal deze pagina dan volgende keer hoger later scoren. Ik schreef hier eerder al over in: Google beloont blogs die goed gelezen worden.
Het omgekeerde geldt ook: krijg je weinig kliks, dan zak je langzaam in de resultaten.
Google heeft nooit officieel toegegeven dat ze dit als rankingfactor zien, maar de opkomst van het nepnieuws lijkt ze te verraden. Want de meest aannemelijke reden dat het nepnieuws zo hoog scoort is omdat er veel op geklikt wordt (mensen zijn toch benieuwd).
Ook Facebook werkt zo
Hetzelfde geldt overigens voor Facebook dat met dezelfde problematiek kampt dat nepnieuws het zo goed doet. Facebook-expert Mark Bongers vertelde mij al eens dat ook Facebook gebruikerssignalen hanteert om te bepalen hoe hoog berichten in jouw timeline verschijnen. Meer kliks op een artikel zal het artikel hoger laten scoren en aan meer volgers laten zien. Waardoor weer meer mensen klikken, etc.
Je ziet het: de rijker worden rijker.
Wil jij ook bij die rijken horen die steeds rijker worden, dan zul je dus blogs moeten schrijven waar mensen op klikken. Blogs dus die niet alleen een interessante inhoud hebben, maar vooral met een pakkende titel en een goede metadescription. Zodat ze überhaupt jouw blog gaan lezen.
Pakkende titel maken
Een pakkende titel is in de eerst plaat concreet. Lezers hebben immers geen tijd voor cryptische titels, ze willen meteen zien of de blog voor hen geschikt is.
Daarnaast helpt het om in de titel gebruik te maken van:
- Getallen – Die maken het immers nog concreter. Denk aan ’10 tips voor…’, ‘5 manieren om…’. Uit onderzoek blijkt dat lezers dit ook verreweg de prettigste titels vinden
- Een belofte – Mensen willen altijd graag iets krijgen. Beloof in de titel iets wat ze bereiken na het lezen van jouw blog. (een slankere taille, meer klanten, hogere omzet,…)
- Makkelijke woorden – Woorden als ‘makkelijk’, ‘eenvoudig’, ‘snel’ zorgen ervoor dat de belofte uit het vorige punt nog eerder binnen handbereik komt.
Metadescription maken
Een metadescription is het stukje tekst dat Google laat zien onder je titel. Deze tekst kun je zelf schrijven. Sterker: dat moet je zeker doen, omdat Google er zelf andere een tekstje neerzet dat lang niet zo uitnodigend is.
In het kort zijn deze drie punten belangrijk voor een goede metadescription:
- Zoekwoord – Zorg dat het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden in je metadescription staat. Want dan geeft Google hem vetgedrukt weer. Daardoor val je meer op.
- Call-to-action – Maak in je metadescription duidelijk waarom mensen moet doorklikken. Waar gaat je blog over, wat leren of krijgen ze?
- Lengte – Zorg dat de metadescription niet te lang is, want anders breekt Google hem af. Hou als stelregel een maximum van 150 karakters aan.
Lees hier meer over hoe je meer bezoekers kunt trekken met een goede metadescription
Maak er serieus gebruik van
De titel en vooral de metadescription blijven de meest onderschatte onderdelen van een blog, terwijl ze zo belangrijk zijn voor het krijgen van bezoekers. Je ziet hoe het nepnieuws ervan kan profiteren. Dat kan jij ook met je echte blog. Zonder je lezers voor de gek te houden.
Meer leren over bloggen voor Google?
Wil je leren hoe je een succesvol blog schrijft die hoog scoort in Google, bekijk dan mijn gratis Online Training die zo echt is als maar zijn kan! :-)