Vanavond staat Ajax in de finale van de Europa League. Een prachtige prestatie waar bloggers (die willen scoren in Google) ook wat van kunnen leren.
Huh, wat dan? Wat hebben voetbal en Google dan met elkaar te maken?
Meer dan je denkt. De overeenkomst tussen Google en voetbal is namelijk dat alleen de beste bovenaan kan staan. Google en de FIFA doen niet aan gedeelde plaatsen.
Dat betekent dat jouw inspanningen om hoog te scoren in Google altijd relatief zijn en afhankelijk van wat de concurrentie doet.
Ik noem dat het Louis van Gaal-effect.
Louis van Gaal-effect
Louis van Gaal is inmiddels gestopt als trainer, maar hij heeft zich de afgelopen decennia bewezen als een echte kampioenenmaker. Ga maar na:
- Hij won met Ajax de UEFA-cup, de Champions League én de wereldcup
- Hij maakte het kleine AZ kampioen van de eredivisie
- Met een compleet kansloos Oranje wist hij nog derde te worden op het WK.
Om maar een paar van zijn successen te noemen.
Een team met Van Gaal aan boord maakte de afgelopen twee decennia dus grote kans om op plaats 1 te eindigen in een competitie.
Maar zoals ik al zei: er kan er maar één kampioen worden.
Dus stel dat in zo’n competitie met Van Gaal alle andere 17 coaches net zo slim, tactisch onderlegd en positief eigenwijs zouden zijn als hij. Wie wordt er dan kampioen?
Eén ding is zeker: van al die coaches eindigt er eentje als laatste en degradeert. Is dat dan een slechte coach? Nee. In een andere competitie met minder goede coaches was hij wellicht wel fluitend kampioen geworden.
Waarom werd Peter Bosz dan geen kampioen?
Terug naar Ajax. Dat staat dus morgen in de finale, wat een enorme prestatie is die Ajax niet meer behaald heeft sinds 1996 (nota bene onder Van Gaal!). Ajax-coach Peter Bosz lijkt dus ook een goede coach te zijn die weet hoe je bovenaan moet komen.
En toch werd hij geen kampioen van de eredivisie. Ajax haalde wel een schat aan punten. Maar Feyenoord ook. En dus stond toptrainer Bosz toch niet helemaal bovenaan.
Is het dan toch niet zo’n goede trainer? Lijkt me moeilijk vol te houden over een coach die in een Europese finale staat. Is Van Bronckhorst dan gewoon beter? Zou kunnen, maar het kan ook dat hij het voordeel had dat hij al langer met zijn ploeg werkte.
Met Google werkt dat eigenlijk ook zo. Bedrijven die al langer bezig zijn, hebben een voordeel op nieuwkomers, maar dat voordeel kunnen ze niet blijven volhouden als jij het gewoon beter gaat doen. Net als Ajax dat ondanks de trage start toch nog bijna het gat gedicht had.
OK, maar wat kunnen we hier dan van leren?
- Dat het goed is om je te realiseren dat scoren in Google voor de ene blogger makkelijker gaat dan voor de ander. Want sommige hebben nu eenmaal slimmere concurrenten dan andere bloggers hebben of concurrenten die langer bezig zijn.
- Dat je dus altijd moet kijken wie jouw concurrenten zijn en wat ze doen in Google
- Dat je vervolgens moet zorgen dat je slimmer bent dan je concurrenten en moet zoeken naar manieren om toch hoger te komen (en dat is echt mogelijk!).
- Dat je moet blijven meten hoe jij scoort in Google en aanpassingen blijft doen om jouw score te verbeteren.
- Dat je niet bang moet zijn als je nu pas begint, want dat je je achterstand snel kunt inhalen.
Echt, het is mogelijk om succes te hebben, ook als je goede concurrenten heb en ook als je nu pas begint.
Mijn eigen site is misschien wel het beste voorbeeld. Ik werk in een vakgebied (online marketing) waarbij al mijn concurrenten uiteraard dondersgoed weten hoe ze hoog moeten scoren in Google. En dan bestaat mijn site ook nog maar net een jaar. En toch lukt het mij om met veel blogs op pagina-1 of zelf nummer-1 van Google te staan.
Dus als ik het kan, kan jij het wellicht nog beter.
Als je de juiste stappen zet om jouw concurrentie te slim af te zijn. Die stappen vertel ik je exact in mijn dagtraining Bloggen voor Google.
En nu maar hopen dat jouw concurrenten zich niet aanmelden…
En ik beloof je: als Ajax morgen wint, dan doop ik bovenstaande regel meteen om in het Peter Bosz-effect.