Er zijn allerlei bedrijfsmatige redenen te geven waarom bloggen als ondernemer verstandig is. Je scoort hoger in Google, kunt beter vertellen waar jouw expertise ligt en krijgt er daardoor meer klanten en omzet door. Daarnaast is er nóg een goede reden om te bloggen: je wordt er slimmer van.
Er is immers een groot verschil tussen kennis hebben en kennis delen. Op het moment dat jij besluit om jouw kennis te delen met anderen, word je gedwongen er extra goed over na te denken. Je weet – om maar wat te noemen – een paar handige tips om minder belasting te betalen, waarom melk ongezond is, wat de beste manier is om kinderen op te voeden of hoe je organisaties beter kunt laten samenwerken.
Maar heb je daarmee alles gezegd over dit onderwerp? Zijn er niet nog meer tips of redenen te bedenken dan die paar die je kent? En beantwoordt het wel alle vragen van je doelgroep? Weten ze nu alles over dit onderwerp? Zou je ze niet nog verder kunnen helpen?
Dat is wanneer jouw kennis gaat groeien.
Nu je jouw advies op papier gaat zetten, kun je niet volstaan met het halve verhaal. Je zult moeten nadenken of er naast die vier voordelen niet misschien nog een vijfde voordeel bestaat. En als jouw lezer met een wedervraag komt, waar je nog niet eerder bij stil gestaan hebt, zul je je daar weer extra in moeten verdiepen. Je profileert je immers als expert, dus kun je niet te veel vragen openlaten.
…en je leert verbanden ontdekken
Daarbij moet je nadenken hoe je het helder moet overbrengen, in een goede structuur. Je gaat zo eerder patronen ontdekken, verbanden zien, onzinnige zaken schrappen en merken wat het belangrijkste is van je verhaal.
…en je wordt communicatiever
Dat helpt je ook weer in je adviesrol of als je potentiële klanten over je business vertelt. Je kunt sneller tot de kern komen, omdat je er vaker over nagedacht hebt en het al eens goed geformuleerd hebt. Je wordt dus ook nog eens communicatiever. En er gebeurt nog iets:
…en je krijgt ideeën over jouw bedrijf
Door jouw kennis te formuleren ga je zelf ook scherper naar je business kijken en kom je op nieuwe ideeën en inzichten. Kun je dat ene aandachtsgebied niet nog wat scherper onder de loep nemen? Zou je je daar niet wat meer in verdiepen nu je hoort dat er zoveel vragen over komen? Moet je over dat onderwerp niet een nieuwe dienst beginnen?
…en je krijgt nieuwe blogonderwerpen
Al die nieuwe inzichten zijn vervolgens weer fantastische onderwerpen om over te bloggen. Zo kom je in een opwaartse spiraal terecht. Je begon te bloggen omdat je expert was, maar door te bloggen word je een grotere expert, waardoor je ook weer meer hebt om over te bloggen. Dus al scoor je niet direct hoger in Google en verdubbel je niet meteen je omzet, dan nog is het waardevol om te gaan bloggen en te blijven bloggen. Je wordt er echt slimmer van. En dan komen die klanten uiteindelijk ook weer sneller.
Deze blog verscheen voor het eerst op 2 mei 2016 en is op 4 april 2018 aangepast (onder meer met nieuwe verwijzingen naar andere blogs voor verder lezen).
Beste Bastiaan, heb je ook nog tips als het gaat om tools die hierbij kunnen helpen?
Hi Marco, tools waarvoor bedoel je? Om te bloggen? Of om je blogs te meten? Voor het bedenken van onderwerpen voor je blog, kan ik je in elk geval deze waanzinnige (en relatief nieuwe) tool aanbevelen: https://www.blogkracht.nl/waanzinnige-tool-onderwerpen-en-zoekvolume
Mocht je iets anders bedoelen, laat maar even weten.
Veel blogkracht!
Bastiaan