Het is Blog Friday. Daarom geef ik je vandaag gratis en voor niets en met 1000% korting 10 supertips voor het maken van een topblog die veel lezers trekt.
1 – Bied waarde
Dit is de absolute voorwaarde voor een zakelijke blog en eigenlijk een no-brainer. Toch vergeten ondernemers het nog vaak, vandaar dat ik hem toch als eerst noem.
Er is namelijk maar één reden waarom potentiële klanten jouw blog lezen en dat is omdat jij ze iets te bieden hebt in de vorm van een waardevol inzicht. Dat mogen tips zijn, een uitleg van een product, een klantcase of een interview met een inspirerend persoon – zat mogelijkheden – maar zolang de lezer er maar waarde uithaalt.
Waarom zou hij het anders lezen? Hij is niet zozeer in jou geïnteresseerd, maar in wat jij te vertellen of uit te leggen hebt.
Vertel dus niet alleen welke diensten je aanbiedt, maar vertel waarom ze zo goed werken? Waarom is wandeltherapie zo goed? Waarom helpt gezonde voeding je verder? Waarom moet je je emoties in balans brengen? Waarom is duurzame inzetbaarheid voor bedrijven zo belangrijk? En geef alvast wat gratis inzichten over het hoe. Daar komen mensen voor.
En het mooie: ze leren je zo ook meteen kennen als iemand die verstand van zaken heeft. Win-win!
2 – Stel vragen
Om maximale waarde te bieden, moet je weten wat de vragen zijn waarmee jouw doelgroep zit. Waar lopen ze tegen aan, waar worstelen ze mee, wat willen ze weten, leren, begrijpen?
Hoe kom je daarachter? Door het ze gewoon zelf te vragen.
Ga het gesprek aan met jouw potentiële klanten en vraag waar ze mee zitten? Dat kun je doen via mail als je ze al kent of via social media als ze je ze nog niet allemaal kent. Ook kun je onder bestaande blogs weer vragen stellen die mensen in de reactie kunnen achterlaten.
Leestip: Bloggen is luisteren
Het moet je tweede natuur zijn om te blijven achterhalen waar je doelgroep mee zit. Hoe meer je weet hoe beter je ze kunt helpen en hoe waardevoller jij en jouw blogs worden.
Ken je nog helemaal niemand, dan kun je ook via Google achterhalen welke vragen daar gesteld worden binnen jouw vakgebied. Typ maar eens een term in uit jouw vakgebied en kijk welke suggesties Google geeft. De eerste die ze geven zij vaak de vragen die het meest gesteld worden.
3 – Pik één centrale vraag per blog
Tof als je nu heel veel vragen weet van jouw doelgroep. Maar die ga je natuurlijk niet allemaal in één blog proppen. Dat wordt te druk, te lang en vooral te onduidelijk voor de lezer. Want wat is het nu precies wat je wilt vertellen?
Beter kies je steeds per blog één hoofdvraag uit die je dan gaat beantwoorden. Bijvoorbeeld: hoe maak je een pakkende titel. Zoals ik ooit maakte. Dat een titel niet het enige belangrijke onderdeel van een blog is, en dat een inleiding ook belangrijk is, doet nu niet ter zake.
Die blog is alleen bestemd voor mensen die iets over titels willen weten. De vraag over het maken van een pakkende inleiding is voer voor een andere blog.
Het voordeel van werken met één centrale vraag is dat je nu zelf ook heel helder hebt waar je blog over gaat. Je vliegt niet uit de bocht door er nog allemaal andere zaken bij te halen. Voor jou helder om uit te werken en voor de lezer helder om te lezen en te begrijpen.
En het leuke bij-voordeel is dat je nu meer blogs kunt maken. Eentje over titels en eentje over inleidingen in mijn geval.
4 – Geef je allerbeste antwoord
Als je weet wat de centrale vraag van je blog wordt, hoeft je daar nu alleen nog maar antwoord op te geven. Doe dat wel zo goed mogelijk. Het hoeft geen boekwerk te worden, maar je moet ook geen zaken schrappen omdat je haast hebt, eigenlijk geen zin om te bloggen of omdat je denkt dat je dan te veel gratis tips geeft.
Het betekent niet dat je altijd maar alles moet noemen, maar wel dat je er je volledige aandacht en energie insteekt.
Ik zal dat toelichten: als je vijf manieren weet om een burnout te voorkomen, dan is het raadzaam om die vijf ook allemaal te noemen. Waarom zou je er vier noemen en de lezer een waardevolle manier onthouden?
Er valt dus veel te zeggen om ze alle vijf te noemen. Maar je kunt er ook voor kiezen om de lezer de drie allerbelangrijkste manieren te geven. De drie die je altijd moet doen. Omdat je weet dat de lezer met het getal drie wellicht eerder tot actie over gaat dan wanneer je hem overstelpt met vijf of meer.
Hetzelfde geldt voor deze blog. Ik geef je nu de tien belangrijke stappen voor het maken van een topblog. Ik zou nog wel 50 punten kunnen noemen, maar dan kan ik beter een hele videocursus maken (haha, heb ik ook).
Het doel van deze blog is om je de in mijn ogen meest belangrijke stappen te geven. Stappen die ook vaak worden vergeten. In dat opzicht heb ik dus een selectie gemaakt, maar toch geef ik in mijn ogen het allerbeste antwoord.
Zolang je maar geen waarde gaat schrappen uit luiheid of zoals gezegd omdat je bang bent om te veel tips gratis weg te geven. Ik geef op Blogkracht megaveel gratis tips en toch blijven mensen mijn videocursus kopen, omdat ze dan alles compact bij elkaar hebben en ook nog de mogelijkheid hebben om opdrachten te maken en begeleiding te krijgen. Hetzelfde geldt voor mijn Masterclass over Google waar ik nu eenmaal niet alle tips in een blog kan krijgen en waar het vooral draait om de persoonlijke begeleiding waar mensen graag voor komen.
5 – Bouw een prettige structuur
Inhoud is één ding, vorm het andere minstens zo belangrijke onderdeel. Als je die niet ook op orde hebt, jaag je namelijk alsnog je lezers weg, waardoor die nooit lezen wat je schrijft. En wardoor ze jou dus ook nooit leren kennen.
Zorg dus ook voor een prettige structuur van je blog.
De beste manier is door te werken met opsommingen. Dan heb je vanzelf een structuur die overzichtelijk is. Bijvoorbeelde de vijf punten, tips, redenen of stappen die je noemt in je blog. Heel helder. Het is makkelijk voor de lezer om doorheen te gaan, maar ook makkelijk voor jou om te maken. Je hoeft immers alleen maar die vijf punten, tips, redenen of stappen op te sommen en toe te lichten.
Zorg uiteraard voor witregels tussen de alinea’s en hou de alinea’s kort (max zeven regels). Zet de tussenkop (de tip, reden of stap) vervolgens in een iets groter lettertype en je blog is ineens superoverzichtelijk.
Neem als voorbeeld deze blog die je nu leest.
Ook als je liever niet met opsommingen werkt, dan helpen witregels, korte alinea’s en opvallende tussenkopjes om de drie à vier alinea’s vaak al genoeg, al moet je dan wel zelf voor de logische volgorde zorgen.
6 – Maak een korte pakkende inleiding
Wist je dat mensen best graag lange blogs lezen? Als jij deze zin leest, is dat het bewijs. Want, je bent nu al over de 1000 woorden. Zeker als je waarde biedt en het giet in een prettige structuur, haken geinteresseerde lezers niet snel af.
Maar… mensen willen wel snel weten of die blog voor hen echt interessant is. De titel alleen is daarvoor niet genoeg, ze willen ook in de eerste zinnen het gevoel krijgen dat ze iets waardevols in handen hebben.
Een goede en korte inleiding is dus cruciaal. Want z’n 20% van de lezers haakt daar al af.
Mijn tip: maak je inleiding niet langer dan vijf zinnen. In die vijf zinnen leg je kort uit waar je blog over gaat en waarom. Zo weet de lezer snel wat hij kan verwachten, zonder dat hij eerst door een lange lap tekst moet worstelen.
7 – Maak een pakkende titel
Ik zei net dat een pakkende titel niet voldoende is om lezers te krijgen. Maar dat betekent niet dat een titel onbelangrijk is. Integendeel: het is nog steeds de allerbelangrijkste zin om een lezer überhaupt naar je blog te krijgen. Het is het eerste wat hij ziet als hij jouw blog tegenkomt op LinkedIn, Facebook, de inbox of via Google. Klikken ze door of niet? Dat staat en valt met aantrekkelijkheid van de titel.
In mijn veel gelezen (meer dan 250.000 views) en veel geprezen blog over het maken van een pakkende titel, geef ik 10 handige tips. Maar deze is daarvan de allerbelangrijkste: maak het concreet. De lezer heeft geen tijd om te raden waar jouw blog over gaat. Daarvoor ziet hij al te veel blogtitels per dag. Hij wil direct weten of die blog voor hen interessant is of niet. Vertel dat dat dus in de titel.
Videoles Pakkende Titel (gratis)
Wil je mijn videoles bekijken over het maken van een Pakkende Titel? Daar staan nog een paar aanvullende tips in. Hij is uit een betaalde videocursus, maar jij mag hem hier gratis bekijken. Klik op de button om hem te ontvangen.
Vaak is de centrale vraag van je blog ook meteen een geschikte titel. Het vertelt immers precies wat je gaat behandelen. Je kunt die ‘werktitel’ dan ook meestal prima overnemen. Maar soms wil je ook nog een beetje prikkelen, opvallen of afwisselen. Lees daarvoor zeker mijn andere 9 tips. Zolang je maar concreet blijft.
8 – Deel je blog
Als je blog eenmaal af is, kun je wachten tot mensen hem vinden. Maar die kans is uit zichzelf niet zo groot. Mensen gaan niet zomaar op websites kijken of er nog iets nieuws geplaatst is. Ook niet jouw vaste klanten.
Je kunt mikken op Google, maar dan moet je wel weten wat je doet. Een blog staat niet zomaar even bovenaan. Die van mij inmiddels wel, maar dat kom onder meer ook doordat ik hem eerst ben gaan delen.
Ik raad je aan dat ook actief te doen. Schroom niet om hem op LinkedIn te zetten en op Facebook. Vermoedelijk zal niet iedere volger geïnteresseerd zijn, maar wat geeft dat. Er zijn er genoeg die dat wel zijn.
En start zo snel mogelijk een nieuwsbrief waarin je je blogs kunt delen. Dan gaat ie sowieso naar mensen die graag op de hoogte blijven.
Maar denk ook aan forums en blogs van anderen in jouw vakgebied. Durf ook daar (in de reacties) jouw blog te delen, maar doe dat wel subtiel. Praat eerst mee voordat je je linkjes dropt, anders kan het nogal spammerig overkomen.
Ik weet dat veel ondernemers vaak onzeker zijn over hun blog en hem daarom niet durven te delen. Maar dan had je net zo goed niet kunnen bloggen. Weet dat er altijd veel mensen zijn die baat hebben bij jouw verhaal. En als je twijfelt of hij goed en waardevol is, laat je hem toch gewoon eerst even aan iemand lezen? Of vraag het aan mij.
9 – Automatiseer!
Het wordt pas echt waardevol als je je blog inzet voor het automatiseren van je business en het krijgen van nieuwe klanten. Een goede blog schrijf je niet voor vandaag, maar voor een langere tijd. Een goede blog gaat een tijdje mee en kan zo heel lang waarde bieden en nieuwe bezoekers trekken. Als je de bezoeker van één blog vervolgens mee kunt nemen in een geautomatiseerd proces waarbij je hem op de hoogte brengt van andere blogs, andere content en uiteindelijk jouw producten of diensten, dan wordt jouw blog pas echt waardevol. Maar dit keer waardevol voor jezelf.
Je kunt zo’n automatisering van tevoren helemaal inrichten zoals je wilt, met je blogs als basis. Vervolgens heb je er amper omkijken naar en fungeert jouw blog als een waardevolle trechter om volgers en uiteindelijk klanten te krijgen.
Salesexperts praten vaak over zo’n salestrechter (funnel) maar die kan naar mijn mening niet zonder het bieden van waardevolle content. Blogs bijvoorbeeld. Het liefst zelfs, want blogs zijn bij uitstek de manier om hoog te komen in Google, de beste manier voor een constante instroom van bezoekers in jouw trechter.
Zo bied jij waarde met je blogs en krijg je ook weer vanzelf waarde terug. Lang niet van elke bezoeker, maar als je maar zorgt dat je voldoende lezers krijgt, druppelen de aanvragen vanzelf door.
10 – Wees consistent!
Je hoeft helemaal niet vaak te bloggen, maar zorg wel voor consistentie. Nu ineens uit enthousiasme 3 blogs maken en dan een half jaar niets komt een beetje rommelig en chaotisch over. Hoe serieus neem je het zelf nog, kan men denken?
Uit onderzoek blijk dat consistente mensen het meest betrouwbaar worden gevonden. Probeer dat dus ook in je business te zijn en met je blogfrequentie.
Dat kan al met één blog per maand. Als je dat dan ook nog koppelt aan een maandelijkse of tweewekelijkse nieuwsbrief blijf je mooi doorlopend zichtbaar. Je komt top-of-mind te staan en zelfs als mensen jou nu niet nodig hebben, kan dat later mogelijk alsnog. Ze weten dan in elk geval bij wie ze als eerste moeten aankloppen.
Meer tips?
Voila, dat waren mijn misschien wel 10 belangrijkste tips voor het maken van een impactvolle blog. Wil je meer tips, met name over het schrijven en bedenken van onderwerpen? In mijn videocursus Bloggen als een Baas leer je het stap-voor-stap in 35 korte video’s. Koop nu met megakorting.