Er is iets vreemds aan de hand tussen Google en authenticiteit. Wat op het eerste gezicht een droomhuwelijk lijkt, is eigenlijk voor velen meer een haat-liefdeverhouding. Ik zal dat uitleggen.
De liefde
Het is overduidelijk dat Google gek is op authenticiteit. Blogs die geschreven zijn door echte kenners vanuit hun echte expertise hebben altijd een streepje voor. Hoe beter jij jouw originele visie toont in jouw blogs, hoe groter de kans dat je scoort. Hetzelfde antwoord geven dat al honderd keer gegeven is, zal het niet meer winnen.
Originaliteit loont. Mits het oprechte originaliteit is.
Daarvoor hoef je echt niet ineens een hele tegendraadse visie te bedenken (al helpt dat wel). Alleen al jouw verhaal staven met persoonlijke ervaringen of een eigen stijl, kan jouw blog al een stuk authentieker maken.
Tot zover de liefde.
De haat
De blinde focus die veel ondernemers hebben op Google kan ook juist een rem vormen op authenticiteit. Want wie zich alleen maar richt op de zoekvragen in Google – en waar iedereen zich dus al op richt – zal steeds dezelfde blogs maken die iedereen al schrijft.
Bye bye authenticiteit.
Hoe leuk én origineel én authentiek is het wel niet om eens over iets te schrijven waar niet op gegoogeld wordt? En waar dus nog bijna niemand over schrijft. Of zelfs helemaal niemand.
Gewoon omdat jij graag wilt dat jouw doelgroep dat weet. Omdat je weet dat dat aansluit bij het onderwerp waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is.
Er wordt dan wel niet op gegoogeld, maar dat betekent niet dat die blog niet interessant is!
Neem mijn blog over slimmer worden door bloggen. Leerzame blog en veel mensen die mijn site bezoeken of nieuwsbrief ontvangen, hebben hem inmiddels wel gelezen (klik anders even op de link). Maar niemand googelt op ‘slimmer worden door bloggen’ of ‘word ik slimmer door bloggen’.
Het is dus een authentieke blog (zeker toen ik hem in 2016 schreef en nog iemand nadacht over het effect van bloggen op je brein) maar daardoor een blog die juist weer geen kans maakt in Google.
Net als deze blog die je nu leest. Niemand googelt op ‘authenticiteit en Google’, maar toch wil ik dit verhaal aan jou vertellen. Omdat ik denk dat het waardevol is voor jou om te weten en te beseffen.
Staar je niet blind
Dat bedoel ik met de haat-liefdeverhouding. Ja, het is goed om te mikken op Google en dan een zo origineel mogelijk antwoord te geven op de zoekvraag.
Maar nee, staar je ook niet blind op alleen die zoektermen. Ga ook gewoon blogs maken die bij jou horen. Bij jouw visie, bij wat jij wilt vertellen, bij jouw verhaal.
Authentieker ga je het niet krijgen. En geloof me: die blogs zullen uiteindelijk óók gelezen worden… en zo indirect bijdragen aan de blogs die wel voor Google zijn gemaakt (onder meer door de onderlinge band die ze onderhouden, maar daarover leer je meer in mijn cursus over Google).
Zo is de cirkel toch weer rond en wint authenticiteit toch altijd.
Feedback op jouw authentiek blog
Vraag: wat is jouw meest authentieke blog die je hebt geschreven en/of waar je erg blij mee bent? Deel de link in de reacties hieronder. Zo krijg je meteen weer extra bezoekers!
Wil je feedback? Zet het er dan de hashtag #feedback bij. Dan zal ik hem aandachtig lezen en van positieve feedback voorzien. Wil je die feedback graag persoonlijk per mail ontvangen, zet er dan ook de hashtag #mail bij.
Voor Fietsvrouwen heb ik dit blog geschreven over gravelen in de Achterhoek :)
https://fietsvrouwen.cc/tips-voor-gravelen-in-de-achterhoek/
#feedback #mail