Als ik bedrijven adviseer om regelmatig content – liefst wekelijks – op hun site te zetten, reageren ze in eerste instantie vaak erg verschrikt. Zoveel hebben ze toch niet te melden? Dat blijkt altijd erg mee te vallen als ik ze uitleg waarover bloggen allemaal mogelijk is.
Dan komen ze er ineens achter dat ze op een goudmijn aan informatie zitten die ze heel makkelijk kunnen delen met hun doelgroep. Met alle positieve effecten van dien.
Bloggen is namelijk veel meer dan het schrijven van een puntige column met een mening over jouw vakgebied of expertise. Een blog kan in veel gedaanten optreden. Misschien mogen we het van de kenners dan geen blog meer noemen. Geen punt, dan noemen we het gewoon content. En content is belangrijk. Daarom geef ik hier enkele voorbeelden van onderwerpen waarover bloggen/schrijven/content produceren mogelijk is. En hoe je al dat goud uit de grond kunt halen.
Businessblogs
- Beschrijf succesvolle businesscases die je hebt gedaan.
- Geef tips over jouw vakgebied (denk aan lijstjes met ‘5 tips over’ of uitgebreider via een whitepaper)
- Geef commentaar op actuele gebeurtenissen in jouw vakgebied
Interviews
- Interview experts uit jouw vakgebied
- Interview klanten (bijvoorbeeld over hoe zij een bepaald probleem hebben opgelost, wat zij verwachten van de markt of wat hun uitdagingen zijn)
- Ook leuk: poneer een stelling en laat die beantwoorden door enkele experts of klanten
Pers- of nieuwsberichten
- Benadruk je mijlpalen (100e klant, grootste omzet ooit)
- Ander bedrijfsnieuws zoals een deelname aan event, vermelding in een krant
Onderzoeken
- Zet een poll op je site en beschrijf de resultaten
- Hou een uitgebreider onderzoek (kan gratis via SurveyMonkey) en maak daar rapport van.
- Splits dat rapport weer op in afzonderlijke artikelen
Reviews
- Maak een verslag van een event dat je hebt bezocht
- Bespreek vakliteratuur die je onlangs hebt gelezen
- Geef je mening over apps of producten die met jouw business te maken hebben
- Schrijf een samenvatting van een webinar dat je gezien hebt of zelf hebt gehouden
Hoe kom je aan je input voor je blogs?
Hoe kom je aan de input voor je artikelen? Over welke onderwerpen kun je tips geven, onderzoekjes houden, mensen interviewen of nieuwsberichten schrijven. Ik geef tien manieren om die te verzamelen:
- Kijk in de inbox van je mail of er vragen van klanten zijn over jouw bedrijf, producten of dienstverlening
- Hou de comments onder je blog in de gaten voor vragen of opmerkingen die tot nieuwe blogs kunnen leiden
- Organiseer een brainstorm-koffie-uurtje (of lunch of borrel, net waar je trek in hebt) met medewerkers over welke vragen zij krijgen van klanten of zelf belangrijk vinden. Doe dit regelmatig. Hoe meer mensen, hoe meer ideeën.
- Stel de vraag direct aan je klanten/doelgroep als je ze een keer spreekt. Waar lopen ze tegenaan en met welke informatie zou jij ze kunnen helpen.
- Of geef een borrel waarin je mensen uit jouw doelgroep uitnodigt om eens te praten over wat zij graag lezen.
- Maak een enquête waarin deze vragen worden gesteld en deel die uit onder jouw klanten/doelgroep.
- Type op Google jouw product/dienst in en kijk welke blogs daar al over geschreven zijn of welke vragen daar over de ronde doen.
- Type op Google de zoekwoorden in die voor jouw bedrijf belangrijk zijn en kijk wat daar al over is geschreven.
- Type de zoekwoorden in de zoekwoordplanner van Adwords om te kijken welke alternatieve zoekwoorden zijn waar veel mensen op zoeken. Dat kan je op goede ideeën brengen waarover te bloggen.
- Kijk ook bij Ubersuggest. Die geven uitgebreidere zoekwoordenstrings die door echte mensen ooit zijn gebruikt. Bij het zoekwoord ‘bloggen’ vind je bijvoorbeeld als suggestie ‘bloggen inspiratie’, ‘bloggen voor beginners’ en ‘bloggen hoe vaak’. Hoppa, weer drie onderwerpen om over te schrijven!
Bloggen is de beste bron voor ideeën
Maar de allerbeste manier om ideeën op te doen is door te bloggen en te blijven bloggen. Door het maken van artikelen en het ordenen van je gedachten, kom je vanzelf weer op nieuwe ideeën. Onderdelen uit je blog kun je wellicht weer uitsplitsen en in een apart artikel verder uitdiepen. Zo groeit je blog organisch en raak je nooit uitgeschreven. En jouw lezers nooit uitgelezen!