Ben je van plan binnenkort een e-book te gaan schrijven? Dan heb ik een advies in drie woorden: doe het niet. Ik zal uitleggen waarom.
Met een e-book bedoel ik in dit geval die pdf’jes van 12 pagina’s die jouw bezoekers kunnen downloaden in ruil voor hun e-mailadres. De welbekende opt-in bribe, lead magnet of hoe je het ook wilt noemen.
Er zijn betere manieren om e-mailadressen te verzamelen
Hoewel ik snap dat dit soort e-books best nog kunnen werken, denk ik dat het wel steeds minder wordt. Bezoekers snappen inmiddels wel dat dit uitgebreide blogartikel (want veel meer is het vaak niet) eigenlijk vooral bedoeld is om een e-mailadres te ontfutselen waardoor steeds minder mensen hem zullen downloaden.
Zeker als zo’n e-book bestaat uit een zoveelste lijstje met 5 superstrategieën, 19 tips of 50 manieren geloof ik dat lezers liever eerst die tips gewoon zien voordat ze daar hun e-mail voor in ruil geven.
Daarnaast zijn er vele andere creatieve manieren om iemands e-mailadres te verkrijgen, waarvan ik de content upgrade misschien wel de krachtigste vind. Daarbij bied je aanvullende informatie bij je blog (bijvoorbeeld een checklist of een uitleg in een video) waarvoor mensen dan wel een e-mailadres moeten achterlaten.
Het voordeel hiervan is dat de lezer ook zonder die upgrade voldoende informatie krijgt. Alleen voor de extra service laat hij dan zijn e-mail achter. Maar dan heb je hem al wel overtuigd van de waarde.
Je mist een waanzinnige kans om te scoren in Google
Maar mijn belangrijkste bezwaar tegen een e-book is dat je een grote kans mist om gevonden te worden in Google.
Ik zal het toelichten.
Het is al een tijdje een feit dat lange blogartikelen goed scoren in Google. Je moet al snel 2000 woorden schrijven wil je op pagina 1 van Google komen. En de verwachting is dat dit alleen maar meer zal worden.
Waarom beloont Google langere blogs?
- Omdat een langere blog vanzelf op een natuurlijke wijze vaker het juiste zoekwoord bevat
- Omdat een langere blog veel beter antwoord geeft op de zoekvraag die iemand intypt in Google. Hoe langer de blog hoe groter de kans dat de vraag uitgebreid beantwoord wordt. En Google waardeert volledigheid.
- Omdat zo’n volledig artikel vaak waardevoller wordt gevonden door lezers dan kortere blogs en daardoor vaker een link zal krijgen. En we weten dat veel links leiden tot een hogere positie.
Heb jij een interessant onderwerp dat aansluit bij een cruciale zoekvraag van jouw doelgroep, dan was het in het verleden verleidelijk om daar een e-book aan te wijden. Immers: de kans dat mensen die gingen downloaden was dan groot.
Maar nu mensen minder snel die e-books downloaden en Google steeds meer waarde hecht aan lange blogs, zou het dan niet nóg veel interessanter zijn om er gewoon een gedegen blogartikel van te maken. Eentje die daardoor hoog scoort in Google en daardoor nog meer (nieuwe!) lezers aantrekt?
Ik denk het wel.
Want als je die lezers vervolgens vanuit dat lange blogartikel alsnog op een andere manier om hun e-mailadres vraagt, dan sla je twee vliegen in een klap.
Je kunt van dat lange artikel bijvoorbeeld een checklist maken, een handige infographic of eventueel een mooi opgemaakte pdf-versie om te downloaden. Heb je toch nog je e-book (voor wie echt niet zonder kan). Maar je hebt daarnaast óók een killer van een artikel in Google staan. Want pdf’jes worden sowieso niet gevonden in Google.
Dus als je alleen die waardevolle content in een e-book stopt is het echt zonde van je kennis. Je mist gewoon veel lezers. Vooral nieuwe lezers die op Google zoeken naar de vragen waar jij antwoord op geeft.
Leuk, maar een cursus zie ik niet zitten.
Ik bezit al jaren een weblog, maar kan altijd nog leren en tips zijn natuurlijk welkom.
Met vriendelijke groet,
Jan Wibbelink
Auteur gespecialiseerd in oldtimers.
Hi Jan, dank voor je reactie. Geen punt natuurlijk. Ik hoop dat je hier toch genoeg bruikbare tips vindt. Succes met jouw blog!