Eind november 2016 gebeurde er iets dramatisch. De avond voordat ik een blogtraining zou geven, checkte ik – zoals gebruikelijk – nog even mijn recente Google-stats. Wat bleek: ik was schrikbarend gedaald op mijn belangrijkste zoektermen. Van pagina 1 naar pagina 10 of zelfs lager.
Hoe kon dit ineens? Ik had toch echt niks geks gedaan?
Je zult begrijpen dat ik die nacht niet lekker sliep en dat ik de training toch met wat gemengde gevoelens gaf. Beetje raar om aan mijn cursisten uit te leggen hoe ze hoog moeten scoren in Google, terwijl ik zelf net om onbegrijpelijke redenen mijn hoge scores ben kwijtgeraakt.
Ik was vooral ook verbaasd. Had ik een ‘penalty’ van Google gekregen? Onmogelijk, leek mij, want hoewel ik de randjes opzoek, hou ik me altijd keurig aan de richtlijnen van Google. (wat iedereen zou moeten doen)
En het erge was: doordat mijn Google-resultaten daalden, daalde ook mijn pageviews. Ineens kreeg ik een stuk minder bezoekers op mijn site omdat mijn best scorende blogs ineens niet meer gevonden werden.
Maar het werd nog erger.
Want in de weken daarna daalde nog meer blogs in de resultaten, totdat ik rond kerst zelfs niet eens meer vindbaar was op Google. Op geen enkel trefwoord. Zelfs niet op ‘blogkracht’.
Toen wist ik dat het een technisch probleem moest zijn en geen penalty van Google.
Ik was in die tijd overgestapt naar een andere internetprovider – nota bene met als doel een snellere site te krijgen en zo hoger te scoren in Google – en tijdens die migratie was iets misgegaan. Onduidelijk hoe, maar we vonden samen de oplossing en toen kon Google mij weer vinden en gingen mijn rankings gelukkig weer stijgen.
Zelfs beter dan ooit!
Want ik had in de tussentijd hard aan mijn site en blogs gewerkt om ze beter te laten scoren en de snellere internetprovider leek toch ook zijn vruchten af te werpen.
Blogs die voorheen buiten de top-10 stonden, kwamen nu op pagina 1 te staan en met een aantal belangrijke blogs kwam ik nu zelfs op nummer 1.
Eind goed al goed. Maar ik vertel dit vooral, omdat het me weer extra bewust heeft gemaakt van het belang van hoog scoren in Google.
Waarom elke blogger zich moet richten op Google:
1 – Extra bezoekers
Tot aan de problemen met Google kwam 48% van de bezoekers op mijn site via Google. Die vonden Blogkracht dus omdat ze een bepaalde vraag hadden waar ik in mijn blogs antwoord op geef. Toen ik onvindbaar werd, bleven deze bezoekers ook weg. Gelukkig zijn al deze extra bezoekers weer terug. Dankzij Google is mijn aantal bezoekers dus gewoon verdubbeld!
2 – Nieuw publiek
Je krijgt niet alleen meer bezoekers, je boort via Google ook een groot nieuw publiek aan. Als je je blog promoot via nieuwsbrieven of social media (wat prima is) preek je doorgaans voor eigen parochie en bereik je alleen de mensen die jou al kennen. Met Google kun je echt nieuwe mensen aanspreken. En dus wellicht nieuwe klanten.
3 – Jarenlang profijt
Veel ondernemers klagen dat bloggen zoveel tijd kost. Maar als jouw blog hoog scoort in Google kun je jarenlang bezoekers blijven krijgen voor één blog. Dan is de tijdsinvestering ineens een stuk lucratiever toch?
Misschien ken je de term passief inkomen (iets waar je geld mee blijft verdienen, zonder er nog voor te hoeven werken). Eigenlijk zou je goed scorende blog passieve content kunnen noemen. Eén keer voor werken, jaren profijt.
4 – Versla de grote jongens
In de organische resultaten kijkt Google niet naar wie het meeste geld heeft. Google wil gewoon dat de beste resultaten bovenaan staan. Sterker: als partijen via betalingen hoog proberen te komen, zal Google ze zelfs bestraffen. Gunstig voor kleine partijen. Met goede content kun jij het nu winnen van de kapitaalkrachtige ondernemingen die niet kunnen bloggen.
5 – Ook geschikt voor nieuwkomers
Vaak hoor ik ondernemers verzuchten dat ze nooit meer hoog kunnen komen als ze nu pas beginnen met bloggen. Onzin. Het is waar dat Google waarde hecht aan websites die al een tijdje veel lezers trekken, maar als nieuwkomer ben je echt niet kansloos.
Ik begon met Blogkracht ook pas begin 2016 (in deze vorm) en sta nu met meer dan tien verschillende blogs op pagina-1 van Google – op goede zoekwoorden. En met sommige blogs zelfs op plaats 1.
Terwijl ik ook nog werkzaam ben in een vrij competitief veld waarbij mijn concurrenten dondersgoed weten hoe ze hoog moeten scoren. Dus als ik het kan, kan jij het zeker ook!