Wil je meer lezers voor je blogs in 2018? Dan heb ik hier de allergemakkelijkste (en krachtigste) manier voor je. Iedere ondernemer kan dit. En iedere ondernemer die meer lezers, klanten en omzet wil, zou hiermee moeten beginnen.
(de transcriptie staat onder de video).
Transcriptie:
Hi en welkom bij deel 3 van de serie Bloggen op Bali waarin ik je de allermakkelijkste manier geef om meer lezers te krijgen in 2018. Het heeft mij het afgelopen jaar in elk geval echt geholpen om meer traffic te krijgen voor mijn blogs.
Ik kan veel tips geven om het aantal lezers te vergroten maar deze tip is het allerbelangrijkste om mee te beginnen.
En de allergemakkelijkste.
De tip is net zo simpel als krachtig: schrijf blogs waar jouw lezers op zitten te wachten
Dat klinkt inderdaad voor de hand liggend, maar dat is het niet. Zo vaak zie ik blogs voorbijkomen waarvan ik denk: is dit echt iets wat jouw doelgroep wil weten? Of wil je het gewoon graag zelf vertellen?
Prima, maar verwacht dan niet die 100-en of 1000-en bezoekers die je ook kunt krijgen.
Nu weet ik dat ik dat ik vorige week een video heb gemaakt over het delen van jouw kennis. Over die vulkaan, weet je nog?
En dat is nog steeds een fantastisch vertrekpunt voor het bedenken van blogonderwerpen. Alleen is het nu zaak om die kennis te koppelen aan de vragen die leven bij jouw doelgroep.
Zodat je niet alleen maar jouw kennis gaat delen. Maar vooral rekening houdt met
- Wat willen zij weten?
- Waar lopen ze tegenaan?
- Hoe kun jij ze helpen?
- Welke kennis van jou willen zij echt krijgen?
Ik geef je in deze video 5 manieren om dit te achterhalen. Waarvan ik de laatste tip nooit eerder gedeeld heb met mijn volgers. Dus zelfs al komen de eerste tips jou bekend voor, kijk de video dan toch zeker uit.
1 – Vraag het persoonlijk
De eerste is natuurlijk simpel. Als je wilt achterhalen wat jouw doelgroep wil weten, dan moet je het ze gewoon vragen. Trek de stoute schoenen aan en
- stuur jouw klanten een mailtje met de vraag hoe je ze kunt helpen
- of vraag het ze persoonlijk als je ze een keer spreekt
- of stel je vraag in een aparte blog die je daar aan wijdt
- of tijdens een training of webinar dat je geeft.
Ik doe dat regelmatig en krijg zo heel veel onderwerpen voor blogs die daardoor vervolgens goed gelezen worden.
Want als één klant met een bepaalde vraag zit, dan weet je vaak zeker dat hij niet de enige is.
2 – Hou een onderzoek
Je kunt het ook iets breder aanpakken en jouw vraag gieten in een mini-onderzoekje. Dan kun je je vragen specificeren. Je kunt bijvoorbeeld suggesties doen van mogelijke onderwerpen of blogvormen en vragen in welke mate ze daarin geïnteresseerd zijn. Willen ze graag klantcases lezen of interviews met experts. Of vooral praktische tips met veel voorbeelden?
Zo’n onderzoek maak je eenvoudig gratis met Surveymonkey.com.
Het voordeel van zo’n online onderzoekje is dat je deze nu ook makkelijk kunt delen op Social Media of op andere online kanalen en wellicht zo ook mensen bereikt die nog geen klant zijn of die je nog helemaal niet kent.
3 – Google Suggest
Een andere goede manier om vragen te stellen aan potentiele klanten is door gebruik te maken van Google Suggest. Ik heb dat eerder genoemd in de eerste video. Typ langzaam het onderwerp van jouw vakgebied in en Google geeft handige suggesties.
Stel je doet iets met Coachingsgesprekken. Typ het woord in en je ziet meteen dat google vraagt: bedoel je soms…
Coachingsgrespek voorbeeld, model, betekenis, structuur…
En als je een letter erachter zet, dan geeft Google alles met die letter: Agenda coachingsgesprek, Analyse, etc.
Google baseert die suggesties op eerder zoekvragen van bezoekers van Google. Je weet dus dat dit concrete vragen zijn die leven bij jouw doelgroep.
Nu is dit nogal tijdrovend om te doen.
Een snellere manier is om de tool Ubersuggest te gebruiken. Typ 1 keer het zoekwoord in en je krijgt alle suggesties meteen onder elkaar.
Met alle aparte letters.
- Bij de c: checklist coachingsgesprek
- De g: voorbeeld goed coachingsgesprek
- De t: techniek, vragen tijdens coachingsgesprek
Allemaal vragen die leven en dus allemaal waardevolle blogonderwerpen zijn.
4 – AnswerThePublic
Een mooie variant hiervan is AnswerThePublic. Die combineert Google Suggest niet met losse letters maar met vraagwoorden en voorzetsels
Als je als masseur hier bijvoorbeeld de algemene zoekterm massage invoert (en hem even op Nederlands zet) dan krijg je mooie vragen als:
- Waarom massage belangrijk
- Welke massage bij stress
- Hoe masseren zwanger
Of bij de voorzetsels vind je:
- Massage met magneten
- Massage met hamer…
Au. Nou ja, het zal wel ergens goed voor zijn. Maar dat weet jij als Masseur beter. Misschien een idee voor een blog? Ook als je vindt dat het juist supergevaarlijk is om met een hamer te masseren…
In elk geval: deze vragen leven blijkbaar.
5 – Reviews van boeken
Een laatste mooie manier om te achterhalen wat er leeft bij jouw doelgroep is door het lezen van de reviews over de boeken die er al geschreven zijn over jouw vakgebied.
Dat levert een verrassend inzicht in over wat die lezers en dus jouw potentiele klanten belangrijk vinden om te weten.
Stel je bent pedagoog en helpt ouders met het opvoeden van hun kinderen. En je wilt weten wat jouw doelgroep (ouders in dit geval) belangrijk vindt als het gaat om opvoeden
Kijk gewoon eens bij de reviews op de boeken over dit onderwerp op Bol.com.
Deze bijvoorbeeld:
Het boek: Lastige Kinderen, heb jij even geluk!
Met maar liefst 53 reviews.
Het gaat er niet om of je dit als expert zelf een goed boek vindt, maar wat de lezers eruit halen. Of wat ze missen. Dat geeft je inzichten over wat zij belangrijk vinden op dit vlak.
Zo zie ik in een oogopslag dat veel reviews het belangrijk vinden dat ze veel tips krijgen
Die nuttig zijn, handig of praktisch
En met voorbeelden en anekdotes
en realistische beschrijvingen
en een realistische kijk.
Daar is blijkbaar behoefte aan en dat is om te beginnen al goed om te weten
Dat zie je overigens niet alleen terug in de positieve recensies. Zo schrijft iemand ook juist:
“Ik verwachtte een boek met tips en werkwijzen zoals de meeste boeken over dit onderwerp. Het tegendeel bleek waar.”
Tuurlijk, tips in een blog spreken voor zich, maar het is goed om te zien hoe waardevol het wordt gevonden. Zeker als je het blijkbaar combineert met realistische voorbeelden en anekdotes.
Wat je ook terugziet is dat de lezers het erg belangrijk vinden dat ze door de informatie
rust krijgen in hun dagelijkse leven
en dat ze veel relaxter zijn geworden.
Een onderwerp waar je in je blogs dus goed de nadruk op kunt leggen.
Denk aan een titel: 5 manieren om meer rust te krijgen bij het opvoeden
Maar je komt ook andere elementen tegen die ouders blijkbaar belangrijk vinden bij opvoeden:
- No-nonse boek
- Herkennen van valkuilen
- Kinderen moeten wel kind blijven
- aandacht voor de kinderen en het gezin zelf – en niet voor wat de anderen ervan zouden kunnen denken
- positieve houding om je kind op een rustige en liefdevolle manier te helpen
Je weet nu dat dit elementen zijn die leven bij jouw doelgroep. Het helpt je nu om jouw blogs in die richting te schrijven.
En het mooie van recensies is ook dat mensen de juiste woordkeuze aanreiken die je letterlijk kunt gebruiken in je blogs. Zo lazen we al termen:
- Aandacht voor de kinderen
- Positieve houding
- Relaxter worden
Maar ook woordkeuzes als ‘handen in het haar’ geven aan hoe ouders zich soms voelen.
Gebruik zo’n woordcombinatie eens letterlijk in de titel of inleiding van je blog en je weet dat je direct veel ouders aanspreekt.
En dit was pas 1 boek. Lees ook de reviews van andere boeken en je krijgt een aardig beeld van wat jouw doelgroep allemaal belangrijk vindt en welke termen ze daarvoor hanteren.
Dat waren mijn 5 manieren om te achterhalen wat er speelt bij jouw doelgroep.
Ik weet zeker dat als jij je blogs rond deze inzichten schrijft, dat je meer lezers gaat trekken het komend jaar.
Niet alleen méér lezers, maar vooral betrokken lezers. Die grotere kans maken om ooit klant te worden.
Want daar doen we het uiteindelijk allemaal voor.
Zoals gezegd is dit slechts een eerste stap voor het krijgen van meer lezers. Wil je het echt groot aanpakken en het bereik van je blog vertienvoudigen het komend jaar, kijk dan naar mijn gratis online training over dit onderwerp.
Hierin vertel ik je hoe je er echt voor kunt zorgen dat jij in 2018 10x meer lezers krijgt voor je blog.
En het leuke is: dat kan al met weinig inspanning.
Met één dag per maand kun je al zoveel meer impact krijgen dat de lezers zullen binnenstromen. Ik heb deze tactiek vorig jaar toegepast en ging sky-high met mijn blogs.
Wil je dat ook: kijk dan op blogkracht.nl/10x voor de beschikbare tijden van deze online training. Het gaat jouw blogjaar echt tot een succes maken. En daarmee jouw onderneming.
Maar begin dus bij je lezer en de vragen die hij of zij heeft. Want bloggen is eigenlijk niets anders dan het geven van de juiste antwoorden hierop.
Succes en veel blogkracht. En ik zie je hopelijk op de gratis online training! Als jij ook 10 x meer lezers wilt.