Het is een van de grootste strubbelingen waar bloggende ondernemers mee kampen: waar moet ik nu weer over schrijven? Ik adviseer altijd om gewoon dicht bij je business te blijven en te kijken wat je daar allemaal meemaakt. Misschien wel een event. Dat levert vaak zeer interessante blogs op. En krachtiger dan je misschien denkt.
Over elk onderwerp wordt tegenwoordig wel een event gehouden. Soms groot, soms minder groot, soms in de vorm van kleine meetup. Maar het aantal bezoekers maakt in dit geval niet uit, het gaat erom wie er op het podium staat. Want als daar een enorm boeiend verhaal wordt gehouden dat haakjes heeft met jouw vakgebied, dan kan dat een waanzinnig onderwerp zijn voor een blog.
Bedenk dat niet iedereen zo’n event kan bezoeken (zeker niet bij kleinschalige bijeenkomsten) en dat dus lang niet iedereen in jouw doelgroep de inhoud van dat event tot zich krijgt. Dus doe jij hen er een groot plezier mee door van die waardevolle presentatie een pakkende samenvatting te maken. Uiteindelijk gaat het bij bloggen om het bieden van waarde aan jouw doelgroep en dat doe je hiermee.
En het grote voordeel: je hoeft de inhoud niet eens zelf te bedenken. Die krijg je op een presenteerblaadje! En ook nog compact gemaakt omdat een presentatie vaak al volgens een heldere structuur is opgebouwd.
Zo bezocht ik vorige week nog een event namens Monsterboard (een van de klanten waarvoor ik blog) over recruitment. De aftrap van dat event werd verricht door NRC-columniste Japke-d. Bouma die een hilarische presentatie gaf over jeukwoorden in vacatureteksten.
Mooi onderwerp voor de doelgroep van Monsterboard dacht ik. We hadden immers vaker blogs gemaakt over het maken van pakkende vacatureteksten en zo’n onderwerp over jeukwoorden sloot daar mooi op aan. Dus schreef ik een verslag van de presentatie waarbij ik de tips van Bouma vrolijk overnam.
Mag dat wel?
Mag je wel zo maar de inhoud van iemands presentatie gebruiken voor een blog? Natuurlijk, waarom niet. Zolang je het niet letterlijk overschrijft en niet jouw eigen naam eronder zet. Maar als jij vertelt dat dit de belangrijkste punten zijn uit de presentatie van die ander (die je uiteraard met naam en toenaam noemt), dan is er niks aan de hand.
Sterker: diegene waardeert dat vaak ook nog. Want je zorgt voor extra bekendheid van diegene zonder dat die er enige extra moeite voor hoeft te doen. Jij schrijft immers de blog.
Dat bleek namelijk ook bij de blog van Bouma. Ik sharede hem namelijk op LinkedIn en was zo verstandig om haar erin te taggen, zodat zij hem ook zag, aangezien we niet connected waren (allemaal heerlijke Engelstalige jeukwoorden waar Bouma van zou gruwen). Meteen reageerde ze in de comments. Verontwaardigd? Integendeel:
Meer bereik
En Bouma reageerde niet alleen op mijn bericht, ze deelde ook nog eens zelf mijn blog onder haar volgers.
Dat is namelijk nog een voordeel van bloggen over events. Als de spreker in kwestie enthousiast is over jouw verhaal, dan verspreidt hij/zij hem ook onder zijn/haar doelgroep, waardoor jouw bereik wordt vergroot.
En hoe!
De stats van de blog schoten door het plafond. De eerste dagen kon ik ze helaas niet meten door een bug in het systeem, maar toen ik de stats na 3 dagen aan de praat had, bleken er nog steeds duizenden lezers per dag bij te komen. Als ik dit schrijf staat de teller op dik 6000 pageviews, en dat is dan in een etmaal tijd.
Niet slecht toch zo’n blog over een event.
Ben jij nog wel expert?
Misschien vraag je je af of dat niet goedkoop is, om andermans content te gebruiken. En: bloggen doe je toch om je expert-status te verhogen? Ben je nog wel expert als je andere experts aan het woord laat?
Ik vind van wel. Een expert is niet alleen iemand die zelf alles weet, maar ook iemand die laat zien dat hij op de hoogte wil blijven van de ontwikkelingen in zijn vakgebied. Door events te bezoeken (en daarover te publiceren) laat je zien dat je nooit stil staat en zelf ook wilt blijven leren. Wat mij betreft straalt het dus ook op jouw status als expert af.
Bijkomend voordeel is dat jouw eigen kennis ook vergroot wordt. En je netwerk, als je contact legt met die spreker.
Combineer het met een interview
Wat dat betreft heeft het veel weg van een bloginterview waarbij je de inhoud ook op een presenteerblaadje krijgt, jouw bereik en netwerk wordt vergroot en je kennis toeneemt.
Je kunt de twee ook combineren. Door de spreker na afloop aan zijn jasje te trekken en nog wat vragen te stellen. Voordeel is dat je nu nog wat dieper op de materie in kunt gaan én je antwoorden krijgt die niemand anders heeft – ook niet de andere mensen in de zaal. Jouw blog wordt nu nog exclusiever en interessanter.
En voor de spreker is het vaak geen bezwaar. Hij is er toch, de reiskosten zijn al gedeclareerd en na afloop blijft hij vaak toch nog wel even hangen voor een kopje koffie.
Zo interviewde ik ooit Willem Vermeend na afloop van een event. Dat lukt normaal vrij lastig, omdat hij altijd erg druk is. Maar hij was er toch en had wel even tien minuutjes. En met het praattempo van Vermeend krijg je dan net zoveel informatie als iemand anders in een half uur vertelt :-)
7 voordelen van bloggen over events
Nog even de voordelen van bloggen over een event op een rij
- Je hebt een onderwerp dat interessant is voor jouw doelgroep
- Je krijgt de inhoud op een presenteerblaadje (inclusief logische structuur)
- Je vergroot je bereik onder een nieuwe doelgroep
- Je profileert je als expert
- Je vergroot je eigen kennis
- Je vergroot je netwerk door in contact te komen met de spreker
- Je kunt het makkelijk combineren met een interview waardoor de content uniek wordt
Wat leuk! Goede week voor jou ;-)