Wie onderwerpen bedenkt voor zijn blog, doet er verstandig aan om uit te gaan van wat de lezer wil weten. Ik legde dat eerder uit in deze video. Maar de allereerste stap die je moet zetten, ligt bij jezelf. Door na te gaan wat het doel is van jouw blog. Wat wil je ermee bereiken? Dat heeft alles te maken met de missie van jouw bedrijf.
Ren niet meteen weg omdat je denkt dat jij geen missie hebt of nodig denkt te hebben. Ieder serieus bedrijf moet een missie hebben. Omdat je daarmee scherp krijgt wat je wilt bereiken met jouw bedrijf. Het helpt je in je bedrijfsvoering én in het bedenken van de juiste onderwerpen voor je blog.
Lees dus vooral verder.
Waarmee wil jij jouw doelgroep helpen?
Een missie is niets anders dan een korte zin waarin jij vertelt wat je met jouw bedrijf wilt bereiken. En dan bedoel ik niet: geld verdienen en rijk worden. Ik bedoel wat je wilt bereiken voor jouw doelgroep. Wat wil je hun bieden, leren, bijbrengen?
Enkele missies van grote bedrijven zijn bijvoorbeeld:
- Philips – Het leven van mensen verbeteren met zinvolle innovaties.
- Google – To organize the world’s information and make it universally accessible and useful.
- NIKE: To bring inspiration and innovation to every athlete* in the world. (* If you have a body, you are an athlete.)
Je ziet dat een missie vaak een element van ‘helpen’ in zich heeft. Jij helpt jouw doelgroep met iets. Het heeft daarmee iets nobels. Dat kan overigens ook zonder dat je je daarbij direct op jouw doelgroep richt. Zo heeft Tony Chocolonely als missie om 100% slaafvrij chocolade te maken.
Als het goed is heb jij ook zo’n soort hoger doel achter je bedrijf. Je bent je bedrijf zeer waarschijnlijk vanuit een passie en een innerlijke drive gestart. Dat je er ook geld mee wilt verdienen, maakt het alleen maar levensvatbaar, maar ik ga ervan uit dat het niet jouw allereerste doel was.
Mijn missie
Als ik naar Blogkracht kijk, dan ben ik dit bedrijf begonnen vanuit de gedachte dat iedere ondernemer kan bloggen als hij een zetje in de goede richting krijgt. Ik kreeg als online tekstschrijver namelijk vaak verzoeken van zelfstandig ondernemers die vroegen of ik een blog voor ze kan schrijven.
En hoewel ik altijd graag nieuwe klanten werf, had ik toch een bezwaar. Ik vond namelijk dat zelfstandig ondernemers veel beter over hun eigen vakgebied kunnen bloggen dan ik als ingehuurde tekstschrijver. Ik kan het wel, maar dan moet ik me eerst goed verdiepen in het bedrijf en dat kost veel tijd en veel geld. Iets wat zeker beginnende ondernemers meestal niet hebben.
Ondernemers kennen hun eigen vakgebied natuurlijk ook het beste en omdat bloggen geen al te moeilijke schrijfvorm is, besloot ik ondernemers te gaan trainen. Zodat ze zelf kunnen bloggen om hun expertise te tonen.
Daarom ben ik dus Blogkracht gestart.
Om van ondernemers beter bloggers te maken, zodat ze meer klanten kunnen krijgen.
Dat is mijn missie en hij omvat precies wat ik wil met mijn bedrijf.
Een missie geeft richting en houvast
En dat helpt mij bij het bedenken van onderwerpen. Omdat ik nu weet wat ik wil bereiken bij mijn doelgroep, kan ik mijn onderwerpen daarop afstemmen. Een missie geeft richting. En houvast. Het zorgt ervoor dat ik niet over alles en nog wat ga bloggen wat in me opkomt.
Zo past ook deze blog weer bij mijn missie. Omdat ik weet dat een missie (het onderwerp van deze blog) jou gaat helpen om een betere blogger te worden als ondernemer.
Deel je missie en ontvang blogcoins!
Dus aan de slag. Ga ook eens nadenken over wat jouw missie is. Denk in termen als helpen en maak daarbij duidelijk wie je gaat helpen (jouw doelgroep). Ik zou het leuk vinden als je jouw missie deelt in de comments zodat we van elkaar kunnen leren. En wie weet leest jouw doelgroep hem wel en heb je al meteen een aanstaande bloglezer te pakken.
Vertel eventueel ook waar die missie vandaan komt, hoe die is ontstaan. Denk aan mijn uitleg over hoe ik tot Blogkracht ben gekomen. Ik weet zeker dat er boeiende verhalen tussen zitten.
Iedereen die zijn missie deelt in de comments ontvangt 5 blogcoins waarmee je korting krijgt op mijn diensten. Lees hier meer over deze hypermoderne en popuaire munteenheid!
Ik kijk uit naar jouw missie!
Mijn missie met mijn bedrijf en daarmee ook mijn blog op mijn bedrijfswebsite is om enthousiaste ondernemers te helpen hun verhaal te vangen in woorden. Ik houd ervan om te zien hoe ondernemers vanuit passie, vanuit hun hart werken in en aan hun onderneming. Ik ben tekstschrijver en geef op mijn blog voornamelijk nog taaltips om te helpen bij het corrigeren en aanpassen van teksten.
Hi Marrit, dan voor je reactie. Dan jagen we min of meer dezelfde passie na. Leuk om te zien. Succes en veel blogkracht!
Onze missie als Liefdeskruiden.nl is: Man en vrouw helpen elkaar beter te begrijpen op het gebied van seks en intimiteit.
Dit komt voort uit onze eigen huwelijksproblemen en het zoeken naar wat Gods plan hiermee is.
Mooie en duidelijke missie. Bedankt voor het delen. Veel blogkracht! Bastiaan
Deze ochtend bezig met het brainstormen over blogonderwerpen. Jouw Blog kwam dan ook als geroepen. Mijn missie is “Mensen helpen zichzelf te helpen”.
Naar aanleiding van een recent artikel (https://www.zilvold.com/hoe-je-jouw-WAAROM-vindt) over hoe je je Waarom vindt, ben ik erachter gekomen dat mijn missie niet helemaal de lading dekt van mijn waarom. Voor mij belangrijke woorden zoals verbinden, faciliteren en richting ontbreken. Een Waarom (missie + visie) moet namelijk actiegericht zijn, jouw bijdrage en de invloed daarvan op de wereld duidelijk maken. Wordt vervolgd dus…