Met 10 miljoen gebruikers in Nederland is Facebook natuurlijk een mooie plek om je blog te promoten. Maar die miljoenen gebruikers plaatsen zelf natuurlijk ook weer miljoenen berichten. Hoe val je nog op met je blog? Zeker als je weet dat Facebook niet alle statusupdates aan iedere volger laat zien. Ik interviewde hiervoor Facebook Marketing-expert Mark Bongers. Belangrijkste conclusie: je hoeft echt niet te adverteren om gezien te worden!
Enkele inzichten uit het interview:
- Met je organische berichten bereik je gemiddeld zo’n 20-40% van je fans
- Vaker dan 2 keer per dag posten is niet nodig om je bereik hoog te houden
- Kwaliteit loont: als veel mensen jouw bericht gaan lezen, zal Facebook het daarna aan nog meer mensen tonen (ook als die mensen het bericht niet hebben geliket)
- Vertel in je tekst en titel duidelijk waar jouw blog over gaat en doe niet aan clickbaiting.
- Plaats niet al te mooi bewerkte foto’s. Hoe authentieker de afbeelding, hoe beter deze werkt.
- Durf ook eens een bericht zonder foto te plaatsen – lezers zien je nu minder snel als bedrijf
- Facebook Notes is handig, maar een eigen blog is krachtiger. (zei ik ook al :-) )
- Als je een betaalde advertentie maakt voor je blog, zorg dan in elk geval dat je meet wat het oplevert
Bekijk hier het hele interview
Scrol naar beneden voor enkele losse fragmenten. Voor wie nu een beetje haast heeft :-)
Lees je liever?
Bekijk hieronder de tekstversie van het interview over het promoten van je blog op Facebook. Plus videofragmenten.
Hoelang zit jijzelf eigenlijk al op Facebook?
Sinds 2010 als ik het goed heb. Dat is op zich vrij laat voor een Facebook Marketeer zou je zeggen, maar dat gold voor veel Nederlanders in die tijd. Waar heel de wereld al op Facebook zat, zat het merendeedl hier nog op Hyves. Inmiddels is dat wel anders.
Kun je aangeven wat je aanspreekt aan het platform?
Wat mij aanspreekt op Facebook is dat zij het heel toegankelijk hebben gemaakt voor een hele groep mensen om wereldwijd met elkaar in contact te komen en daarbij eigenlijk steeds meer realistischer ervaringen te delen.
Het is begonnen met teksten, eigenlijk net als Twitter, maar uiteindelijk zijn ze veel meer met foto’s gaan doen. Dat is overgegaan naar video’s en nu zelfs ook naar live-video’s en 360graden. Ik heb hier de Oculus Rift liggen, dat is een virtualrealitybril van Facebook – dat geeft maar aan welke richting ze op willen in de toekomst.
Ze willen eigenlijk dat steeds meer live gebeurt en ook steeds meer zo realistisch mogelijk. Dat vind ik heel erg mooi, omdat je soms niet fysiek de mogelijkheid hebt om met elkaar in contact te blijven. Facebook biedt die mogelijkheid dan wel met dit soort technieken.
Voor bedrijven is het daarom ook een heel mooi medium, want Facebook heeft heel veel data verzameld over gebruikers. Daarmee zorgt Facebook er ook voor dat het voor bedrijven aantrekkelijk wordt om Facebook te gebruiken als commercieel kanaal.
Had je al snel door wat voor waarde Facebook kon hebben voor bedrijven?
In het begin nog niet, want ik deed nog niet zo heel veel met Facebook. Maar door mijn eerste baan werd ik daar wel naartoe gedreven. Wij waren op dat moment bezig met een klantenkaartsysteem in de markt te brengen – een soort regionaal airmilessysteem voor ondernemers – maar al snel bleek dat heel veel van onze klanten er niet meer aan mee wilden doen, omdat ze ook heel goed hun producten via Facebook konden verkopen.
Dat heeft ons toen aan het denken gezet. Het had geen zin om Facebook als onze concurrent te zien, want die slag ga je nooit winnen. Dus toen zijn we ze eigenlijk juist gaan omarmen en zijn we Facebook zelf gaan gebruiken als een middel om aan nieuwe klanten te komen.
We zijn begonnen met vooral het verzamelen van klanten, leads en contactgegevens van potentiële klanten via Facebook. En toen bleek dat je eigenlijk voor hele lage kosten heel veel potentiële klanten kunt verzamelen via Facebook en die je met mail, telefoon of een afspraak of met een aanbieding kunt verleiden om bij je klant te worden.
VIDEO: Kun je alleen nog maar opvallen als je betaalt?
Sindsdien is er eigenlijk een wereld voor me opengegaan en zijn wij niets anders meer gaan doen dan volledig focussen op Facebook.
Ik ken nog steeds ondernemers die zeggen: Facebook is stom, dus ik doe daar zelf ook niet mee. Vind je dat slim?
Ik kan het best begrijpen dat mensen Facebook stom vinden in sommige gevallen. Zelf zie ik dat ik privé eigenlijk ook niet meer heel veel op Facebook zit, omdat ik er weinig tijd voor heb. Dus ik kan me best voorstellen dat sommige ondernemers zich ook afvragen of ze daar wel hun tijd in moeten steken.
De ondernemers zien het als iets dat er ook nog even bijkomt en men heeft het al zo druk en dat begrijp ik ook heel goed. Alleen op het moment dat het zoveel nieuwe klanten kan opleveren voor je, dan is het toch handig dat je daar ook mee aan de slag gaat. Anders mis je toch een heel belangrijk kanaal.
Voor wat voor soort ondernemers is het interessant? Is het voor de bakker met zijn oliebollen ook interessant?
Dat is een van de meest gestelde vragen die ik krijg. Je bent geneigd te denken dat het vooral interessant is voor ondernemers die gericht zijn op consumenten, want daar is het allemaal mee begonnen. Toch is het juist ook ontzettend interessant voor B2B.
Dat geldt ook voor mij: ik richt mij ook op andere ondernemers. En het gaat me zo gemakkelijk af om met Facebook klanten te werven dat ik gewoon geen enkele ander kanaal nodig heb. Ik doe zelfs bijna niks met Google, beschamend bijna.
Omdat Facebook zo gericht jouw doelgroep kan bereiken. Facebook weet welke sites we gebruiken, Facebook weet wat voor werk dat we hebben, wat voor interesses we hebben, zowel zakelijk als privé. Dat betekent ook dat je heel gericht op twintig personen nauwkeurig kunt targeten.
Stel dat ik heel graag een keer de marketingafdeling van de grote bierfabrikanten wil benaderen. Op het moment dat ik weet welke mensen er op die marketingafdeling werken, dan kan ik die allemaal invoeren in Facebook. Of ik kan überhaupt zoeken op ‘mensen die werken bij Bavaria, bij Heineken, bij Amstel’ en zo heel gericht de mensen van de marketingafdeling van dat soort bedrijven targeten.
Je kunt je zelfs op hele specifieke B2B-bedrijven richten. Dus niet alleen ondernemers in de brede zin van het woord, maar echt branche- en bedrijfsspecifiek.
Jij traint wekelijks hier tientallen ondernemers hier in deze zaal, aan deze tafel achter je. Wat voor ondernemers zijn dat? Wat voor klanten heb jij?
Dat is heel breed. Grappig was dat Everon Jackson Hooi uit Goede tijden Slechte Tijden – die net zijn eigen onderbroekenmerk BOLAS had opgezet – een van mijn eerste cursisten was. En ik kan nog wel meer grote namen noemen die hier aan tafel zitten of hebben gezeten. Onder andere het bedrijf Sonja Bakker is hier geweest. En het Luxortheater hebben we op dit moment in de groep.
Ondernemers die net starten of ondernemers die een winkel hebben of een makelaarskantoor of een beautysalon. Het maakt eigenlijk niet uit. Een marketingbureau, ontwerpbureau. Het zit hier allemaal door elkaar. En dat maakt ook dat je een hele leuke sfeer creëert.
Facebook groeit en groeit maar door. Wereldwijd inmiddels 1,8 miljard gebruikers en het einde lijkt nog niet in zicht. Kun je nog wel opvallen als ondernemer?
Ja, en dat komt omdat Facebook hiervoor een algoritme heeft ontwikkeld. Op het moment dat je met zoveel data te maken hebt, wordt het steeds belangrijker om de juiste informatie bij de juiste personen te krijgen. Dat is ook de grootste uitdaging van Facebook: om jouw nieuwsoverzicht zo relevant mogelijk te houden, individueel bepaald per gebruiker.
Dus als ik op Facebook kijk en ik zou precies dezelfde vrienden hebben, dan zou ik toch andere dingen te zien krijgen, omdat ik ook andere dingen belangrijk vind, andere interesses heb et cetera.
Als jij een bedrijf hebt en jij hebt een bepaalde doelgroep die je met een hele specifieke boodschap aanspreekt, kun je alsnog bij die mensen opvallen, omdat Facebook voor jou die match gaat doen. Daarmee wordt jouw vijver steeds groter in principe. Maar Facebook zorgt er wel voor dat binnen die vijver, ze eigenlijk een deel voor je afzetten en zeggen: dit is voor jou interessant.
Toch is een van de klachten die ik van ondernemers hoor, dat je alleen nog maar kunt opvallen als je betaalt. Is dat zo?
Natuurlijk wil ik niet zeggen dat Facebook alleen gratis gebruikt moet worden. Ik adverteer zelf heel veel. Ik ben een hele grote voorstander van adverteren op Facebook. Maar organisch kan je zelf heel veel mensen bereiken. Met organisch bedoel ik dan niet-betaald. Bijvoorbeeld jouw eigen fans, de mensen die jouw pagina hebben geliket. Die mensen kan je heel goed bereiken via Facebook, ook niet betaald.
Daar gaan we het zo over hebben. Tussendoor: hoeveel procent van je volgers bereik je gemiddeld als je een bedrijfspagina hebt zonder te betalen? Ik heb gehoord dat dit maar een paar procent is. Is dat zo?
Als je onderzoeken leest, is het inderdaad een paar procent. Zeker bij de grote bedrijfspagina’s is dat het geval, denk aan Heineken en KLM die honderdduizenden of miljoenen fans hebben. Die zitten vaak maar op 2 a 3 % tegenwoordig.
Ga je echter kijken naar kleinere pagina’s dan zie je dat percentage aanzienlijk hoger zitten.
Ik analyseer dat altijd met de mensen die bij mij in de groep zitten. Ik kom meestal uit op percentages tussen de 20 en 40% van fans die bereikt worden.
Het is over het algemeen zo: hoe kleiner de pagina die je hebt, hoe groter percentage van je fans die je bereikt. Ga je groter worden, dus krijg je meer fans, dan wordt het steeds moeilijker om dat percentage te blijven houden zeg maar.
Hoe kun je een percentage omhoog krijgen?
Door te weten wat jouw fans interessant vinden. Want voorheen hadden we veel like-, share- en tag-acties en al dat soort dingen. Facebook heeft in het algoritme specifieke wijzigingen aangebracht die dat soort acties herkennen en daarmee niet laten zien.
VIDEO: Hoe kun je je bereik op Facebook vergroten?
Facebook zegt dat ze kwaliteitscontent willen zien. Dat wil zeggen: berichten die je op Facebook plaatst, die jouw doelgroep ook oprecht leuk vinden om te zien. Dus niet een heel klein deel van je doelgroep, die paar mensen die graag iets willen winnen, terwijl de rest het maar irritant vindt.
Nee, Facebook wil dat jij berichten plaatst die voor jouw doelgroep volledig, voor de volle breedte, interessant zijn om te zien.
Op het moment dat jij dat doet, heb jij misschien iets minder likes, of misschien iets minder keer dat je bericht gedeeld wordt, maar je zult zien dat je toch behoorlijk wat mensen kunt bereiken.
Omdat Facebook ziet dat jouw verhaal gelezen wordt en vervolgens je blog gelezen wordt. Dat mensen jouw video afspelen en dat zijn ook allemaal signalen voor Facebook om te bepalen of iets interessant is. En daarmee ga je ook meer mensen bereiken. Dus dat hoeft niet altijd in de share-acties te zitten.
Als meer mensen jouw bericht gaan lezen, wordt hij aan nog meer mensen getoond.
Ja, als Facebook ziet dat in een korte tijd ineens heel veel mensen een bericht lezen, dan laat Facebook dit snel aan meer mensen zien. Zeker als het een langere tekst is en mensen op ‘volledig weergeven’ klikken.
Laatst had ik twee berichten gepost. Een bericht had iets van 35 likes en 15 reacties, en een andere bericht had maar 5 likes en 2 reacties. Dan zou je denken: die van 35 likes is een topper, die wordt veel interessanter gevonden. Toch had het bericht met de minste likes vijf keer zoveel bereik als het bericht met de meeste likes. Puur vanwege het feit dat veel mensen het gaan lezen, doorklikken etc. Dat zijn belangrijke signalen op Facebook.
Kwaliteitscontent is belangrijk. Dat is natuurlijk koren op de molen van de business blogger. Hoe zou je Facebook slim in kunnen zetten om meer bezoekers naar je blog te krijgen. Zonder geld uit te geven. Heb je daar tips voor?
Een paar dingen zijn daarbij belangrijk. Je hebt een blog geschreven en daar heb je heel veel moeite voor gedaan. Doe dan ook even moeite om de post op Facebook ook goed vorm te geven. Dat houdt onder andere in dat je aankondiging van het blog goed moet zijn, dus de tekst die je in je bericht zet, met daarin de link naar je blog. Zorg ervoor dat de tekst ook al duidelijk en volledig aangeeft waar gaat het blog over. Als ik zo meteen doorklik naar het blog. Wat kan ik verwachten?
VIDEO: Hoe kun je meer kliks krijgen naar je blog?
Op het moment dat jij een hele scherpe teaser neerzet, maar die eigenlijk nog niets vertelt over de inhoud die mensen zullen treffen, zal je misschien wel veel kliks krijgen, maar de mensen die geklikt hebben, zijn weer heel snel terug op Facebook en dat ziet Facebook als een negatief signaal. Je kunt het wat dat betreft beter goed aankondigen.
Waar ik positieve ervaringen mee heb, zijn storytellingberichten, dus dat je echt iets vertelt in verhaalvorm. Facebook is immers ook een sociaal medium. Mensen zijn betrokken om je verhalen te lezen. Zorg er ook voor dat je dat leert gebruiken.
Daarnaast is de titel natuurlijk heel belangrijk van je bericht. Je kunt wel in drie woorden zeggen, ‘mijn nieuwe blog’, maar dat vertelt niks. Zorg ervoor dat je een titel gebruikt die jouw blog aankondigt, die ook volledig is, anders gaat Facebook het zien als een soort clickbating.
Je kent ze wel, van die teasende titels: ‘Er is gisteren iemand van de rode loper gevallen, maar je raadt nooit wie.’ En dan moet je klikken om dat te zien.
Dan kun je beter een titel hebben als: ‘Veertien tips om jouw Facebookmarketing nog dit jaar te verbeteren’, waarin mensen ook die tips kunnen verwachten. Dit is beter dan dat je gaat teasen met iets dat niet helder is. Dat zal ook heel duidelijk in de titel naar voren moeten komen.
En dan hebben we ook nog de afbeelding. Zorg ervoor dat die niet te veel bewerkt is. Je mag best een professionele foto maken, daar ben ik alleen maar een voorstander van. Maar soms zie je van die geshopte foto’s met een witte achtergrond met tekst eronder en dergelijke. Dat vindt Facebook niet zo leuk. En dat vinden mensen op Facebook ook niet zo leuk. Want advertenties van bedrijven willen mensen niet. Wat mensen willen zien zijn vooral berichten van andere Facebook-gebruikers en hoe meer jij daarop lijkt, hoe beter. Dus gewoon een foto met een persoon erop, niet te veel bewerkt.
Met de kat op schoot.
Ja, met de kat op schoot, soms als dat zich voordoet, dat is bij mij wel eens voorgevallen. Dat komt heel erg persoonlijk, echt en authentiek over. Dat genereert veel meer kliks en weergaven dan dat je het heel erg te gelikt wilt maken.
Vindt Facebook die foto’s ook niet leuk of alleen omdat de gebruiker het niet leuk vindt?
Facebook maakt een inschatting. Hoe leuk vindt een gebruiker iets? Op basis van hoe mensen reageren. Hoeveel mensen klikken er door? Hoe snel gaat iets viraal? Dus daar kijkt Facebook heel sterk naar. Maar ze letten ook op wat je zelf hebt geplaatst. Of je niet te veel aan clickbating doet.
Afbeeldingen in jouw aankondiging, in jouw preview van jouw link, worden ook gescand. Zeker als je adverteert. Bevat die niet te veel tekst? Dat vindt Facebook namelijk niet zo prettig.
Hoe plaats je eigenlijk het handigst een bericht? Want je kunt een link in een bericht plaatsen en dan maakt Facebook daar automatisch een soort opmaak van, een preview van. Daar zit geloof ik ook de metadescriptie al standaard in. Is dat de beste manier of moet je zelf een stukje tekst krijgen met de link eronder in?
Die vraag speelde met name in 2013. Toen was het namelijk zo dat je heel vaak zag dat een link meer werd gebruikt in plaats van die volledige preview. Dat had ermee te maken dat Facebook toen heel erg bang was dat mensen zouden wegklikken van Facebook. Want minder mensen is minder advertentie-inkomsten. Dus Facebook was altijd een beetje angstig voor kliks naar buiten.
Daarom werden berichten met een preview niet zo vaak getoond als een normaal bericht met tekst. Dus gingen marketers vervolgens hun Bitly-linkje in de gewone tekst zetten. Dan hebben ze alsnog dat bereik van normale berichten, maar dan wel met het linkje er stiekem ingeplakt.
Later is Facebook het verder gaan analyseren en toen zagen ze dat de mensen die wegklikten, om naar een blog te gaan bijvoorbeeld, uiteindelijk toch weer terugkeren naar Facebook. Toen hebben ze in 2013 besloten om linkberichten net zo vaak tonen als normale berichten.
Sindsdien is het alleen maar beter om die preview te gebruiken. Je hebt een groter klikoppervlak, het valt meer op en de berichten genereren net zoveel bereik.
Bij die preview gebruiken ze dan de foto die je op je blog hebt staan, toch?
Kan, maar die kun je ook altijd wijzigen. Maar ik zou er wel altijd opletten dat de foto die je gebruikt, overeenkomt met de foto die jij gebruikt in je bericht.
VIDEO: Hoe belangrijk zijn plaatjes in een Facebook-bericht?
Want mensen vinden het eng om te klikken. Er kunnen immers allerlei dingen gebeuren als je klikt tegenwoordig: je bankrekening kan geplunderd worden, er kan een virus op je computer komen, er kunnen misdadigers achter zitten. Mensen zijn zeer huiverig om te klikken.
Dus op het moment dat mensen klikken op je foto en ze zien dezelfde foto op jouw pagina, dan zijn ze sneller gerustgesteld en gaan ze verder lezen. Die eerste paar seconden willen mensen altijd die verificatie hebben van ‘ben ik niet opgelicht, heb ik mijn geld nog, is er geen virus op mijn computer, maar klopt het’.
Daarom is het handig om zoveel mogelijk herkenning terug te laten komen op jouw pagina ten opzichte van jouw bericht op Facebook.
Dan is zo’n preview ook betrouwbaarder om door te klikken dan een linkje. Dan weet je nooit wat erachter zit.
Exact.
OK, dus het is handig om een preview te gebruiken en dan kun je altijd nog de tekst aanpassen, wijzigen of een foto toevoegen.
Je kunt zelfs meerdere foto’s als je wilt.
Je zei het al: plaatjes zijn belangrijk. Zijn er statistieken over, dat berichten met plaatjes het beter dan zonder?
Ik wil niet zeggen dat plaatjes per se belangrijk zijn. Het is wel belangrijk dat als je een afbeelding gebruikt, dat die niet te bewerkt is en niet te gelikt is, wat dat betreft. Maar vooral authentiek. Gebruik altijd eigen foto’s.
Het hoeft niet altijd per se zo te zijn dat je een foto moet gebruiken. Want hoe vaak zien we dat bedrijven een bericht plaatsen zonder plaatje? Bijna nooit. Dus als jij een persbericht ziet met alleen maar tekst, dan is dat bijna altijd een bericht van een privé-persoon.
Bedrijven zijn altijd gewend om tekst met een foto te combineren. Dan vraag ik me af: waarom? Juist door geen foto te gebruiken, valt jouw bericht op.
Is het raadzaam om een bericht, aankondiging van een blogartikel om dat meerdere keren te doen. Je valt niet altijd meteen op. Is het handig om dan twee keer per dag in een andere vorm. Ik geen tien tips en een dag later, of op dezelfde dag, doe ik nog een andere tip, lees de andere negen. Is dat slim?
Zou je kunnen doen zolang de content op de pagina maar uniek blijft, op je Facebookpagina. Op het moment dat jij een bericht gaat kopiëren, dan ziet Facebook dat als dubbele content. Dan zal een tweede bericht nooit meer het bereik halen als in het eerste bericht. Je mag best vaker doorlinken naar dezelfde pagina en ook naar dezelfde blog. Maar dan moet je er wel voor zorgen, dat je het elke keer anders gaat inleiden inderdaad.
VIDEO: Hoe vaak moet je iets plaatsen op Facebook om op te vallen?
Al denk ik wel dat als jij in korte tijd vaak naar één blog gaat doorlinken dat mensen dat op een gegeven moment wel hebben gezien – ook al gebruik je steeds een andere tekst. Dan kan je beter zeggen: ik herhaal het nog een keer, een jaar later. Als het nog steeds een actuele blog is. Dan zijn mensen het al vergeten.
Kun je überhaupt iets zeggen over frequentie? Je zei in het begin al: ondernemers hebben het druk en het is veel werk. Ik heb aan de andere kant ook wel eens gehoord dat je veel moet posten om hoger zichtbaar te worden. Hoe verhoudt zich dat tot elkaar? Moet je inderdaad drie berichten per dag plaatsen?
Het is een veel besproken onderwerp. We zien er veel discussies over bij allerlei Facebook-marketingexperts, die van alles en nog wat zeggen. De ene zegt dit, de andere zegt dat. Wat ik altijd adviseer: kijk even naar onderzoeken.
Wat onderzoeken zeggen is: in principe is het altijd goed om regelmatig te posten. Daarmee houd je natuurlijk interactie hoog op je pagina. Er zitten wel limieten aan. Op een gegeven moment neemt de effectiviteit niet meer toe als je meer berichten post.
Uit onderzoek blijkt, dat als jij meer dan twee keer per dag gaat posten, dan bereik je in totaal wel meer mensen met die twee posts, maar dat zijn er dan niet veel meer dan als je éeen keer per dag had gepost. Dus dan neemt de effectiviteit niet meer toe. Maar je moet er wel twee keer zo veel energie in steken.
Als een keer per dag ook niet haalbaar is voor jou – dat kan ik me ook voorstellen – dan zou ik zeggen: minimaal twee keer in de week. Dat blijkt ook uit onderzoek. Anders wordt het wel heel lastig om meer bereik te realiseren met Facebook.
Maar eigenlijk zou tussen de 5 en 10 keer in de week het beste zijn.
Beter iedere dag een bericht dan en dan een paar dagen helemaal niets en dan ineens een aantal achter elkaar.
Je kunt beter focussen op kwaliteit, dat je even je best hebt gedaan om een bericht neer te zetten dan dat je even snel iedere keer maar wat post, dan worden de mensen daar op een gegeven moment helemaal gek van.
En de lengte? Kan je daar wat over zeggen? De ideale lengte van een Facebookpost.
Ook daar wordt weer van alles over gezegd, van alles over geschreven. Als je naar onderzoeken kijkt over tekst – maar daar weet jij misschien meer van dan ik – dan blijkt dat mensen maar een klein deel van een langere tekst lezen. Dus in die zin zou je kunnen concluderen dat je kortere teksten moet gebruiken. Mensen lezen het eigenlijk niet helemaal.
Toch moet je je afvragen waarom je dat zou willen. Op het moment dat jij een langere tekst gebruikt en je hebt maar 20% die de volledige tekst gaat lezen, maar ze zitten wel even tien minuten voor jouw tekst, dan wordt dat heel erg gewaardeerd door Facebook. Facebook meet hoe lang mensen de tijd nemen om jouw post te lezen. En dat zou ongetwijfeld meer bereik genereren dan dat jij een zin hebt die iedereen gelezen heeft en iedereen heel snel voorbij scrolt.
Dus langere teksten zijn zeker interessant. Ook als jij door wilt doorlinken naar een extern artikel bijvoorbeeld. Op het moment dat jij dat aankondigt in een langere tekst, in een langer artikel op Facebook zelf, dan heb je misschien minder kliks, maar mensen die klikken, die weten wel waarom.
Ja precies, en wat meet Facebook precies. Meten ze dat jij scrolt of even stil blijft staan, of meten ze dat beide? Dus het scrollen en het stiltaan?
Beide, ook bij video’s bijvoorbeeld. Je ziet bijvoorbeeld dat een video 5000 weergaven heeft gehad, maar het totale bericht heeft 15000 mensen bereikt. Dan denk je waar zit dat verschil dan in? De weergave van een video wordt pas geteld op het moment dat de video drie seconde stil heeft gestaan, die speelt automatisch af. Bij bereik telt hij alles.
Maar Facebook weet dus ook dat als een bericht stilstaat dat mensen dat blijkbaar lezen, zonder dat ze dat met eye-tracker kunnen meten.
Exact
En dat verhoogt dan weer de kans dat je meer bereikbaarheid van je pagina krijgt.
Je kunt dus een bericht hebben waar maar weinig likes op staan, maar dat toch veel bereik heeft gehad puur door het feit dat mensen even de tijd nemen om het bericht te lezen.
VIDEO: Wat is de ideale lengte van een Facebook-bericht?
Maar goed, dan heb je afweging van hoeveel zet je neer? Waar laat je naar doorklikken? Als je alles in je bericht zet, gaan ze ook niet meer doorklikken. Dat is eigenlijk het volgende puntje. Want Facebook heeft nu ook een blog sinds een jaar of wat, Facebook Notes. Hoe moeten we daar mee omgaan?
Dat hangt ervan af waar zelf je voorkeur naar uit gaat. Het heeft voor bloggers best wat voordelen, waar jij meer vanaf weet dan ik. Op het moment dat jij op jouw website blogt, draagt dat bij aan je SEO, je wordt beter gevonden door zoekmachines. Dat is een groot voordeel. En je hebt traffic op je website. Op die website kun je mensen weer interesseren om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief etc. Dat heeft hele grote voordelen.
Aan de andere kant kan een eigen site maken soms lastig zijn. WordPress werkt over het algemeen heel erg makkelijk, maar toch zul je vaak zien alles net wat verspringt, of dat het op mobiel er allemaal net wat anders uitziet. Het kost dan allemaal iets meer tijd om het kloppend te maken. Als je Facebook Notes gebruikt. dan heb je die zorg niet. Je typt gewoon je tekst en dat kun je gewoon als een soort Word-document in elkaar zetten. Facebook die regelt de opmaak. Je bent dan veel minder tijd kwijt.
Het voordeel verder is dat mensen direct kunnen reageren op jouw Note en dat die reacties zowel onder jouw notitie op Facebook staan als onder je Facebook-bericht. Dus die worden twee keer getoond
Voor de rest heeft het plaatsen op je site alleen maar meer voordelen. Notes heeft eigenlijk maar een paar kleine voordelen: tijdswinst, gebruiksgemak en dat op twee plekken gereageerd wordt, maar SEO, of het creëren van leads wordt dan moeilijker.
VIDEO: Bloggen op je eigen site of op Facebook Notities?
Video wordt steeds belangrijker, zei je al. Facebook promoot het ook heel erg. Zo hebben ze nu ook Facebook Live. Kun je daar als blogger nog voordeel uithalen? Is het bijvoorbeeld een idee om je blog aan te kondigen met een videofilm of gaan mensen dat niet kijken?
Ja, dat denk ik wel. Het is sowieso een heel goed idee om met video te werken. Facebook heeft het recent nog mooier gemaakt. Als jij een video-advertentie maakt en mensen klikken op die video om die af te spelen, dan word je automatisch naar je blog geleid, maar dan blijft de video vanzelf doorspelen boven jouw blog. Dus Facebook laat eigenlijk de video zien van Facebook zelf, en daaronder staat pas jouw blog, op het moment dat jij doorgeklikt hebt. Dus dan gaat het eigenlijk naadloos in elkaar over. Dat is wel heel erg prettig. Mensen hebben dan bijna niet in de gaten dat zij op jouw site terecht zijn gekomen. Dat is echt super.
Hoe gebruik ik dat?
Als jij een advertentie maakt op Facebook. Je kunt een bericht boosten, dat doen heel veel mensen. Dat zou ik niet adviseren. Je hebt heel veel mogelijkheden. Als jij op de blauwe balk rechtsboven met pijltje gaan staan. Dan krijg je een menu dat naar beneden klapt. In dat menu staat advertenties maken. Klik op advertentie maken. Dan kan je vervolgens kiezen: Klikken naar je website genereren (soms heet het Verkeer). Dan kun je gewoon de stappen volgen. Welke doelgroep wil je bereiken. Welke teksten ga ik in de advertentie zetten. Daarin kun je ook een videootje uploaden. Die speelt die dus automatisch af op jouw website, op het punt waar jij gebleven was op Facebook.
Dat geldt alleen maar als je een video in een advertentie plaatst. En niet als je gewoon een videootje uploadt?
Voor zover mij bekend inderdaad alleen via advertenties.
We hebben gehad over de niet-betaalde vorm van bereik. Je wilt natuurlijk het liefst zo min mogelijk euro’s uitgeven. Maar je bent ook ondernemer, dus je wilt misschien best eens een keer ergens wat geld in stoppen. Is het dan geschikt om een blog toch te promoten? Dus alleen je blog, niet een training die je verkoopt, niet een product dat je verkoopt, maar pure waardevolle informatieve content. Heeft het zin om daar ook geld aan uit te geven?
Het is helemaal niet erg om behoorlijk wat geld te investeren, maar je moet het wel meetbaar maken. Wat haal je eruit? Op het moment dat je het meetbaar kunt maken, dan is het niet erg. Als jij weet dat daar 500 euro aan omzet is uitgekomen en je hebt 300 euro marge gehad. Dan is die 100 euro helemaal geen probleem. Als je er niets uithaalt, is het een ander verhaal. Daarom zeg ik altijd, maak het zoveel mogelijk meetbaar. Ik zou een blog op zich niet heel snel promoten.
Maar als er onder het blog een inschrijfmogelijkheid is voor een training of een inschrijfmogelijkheid voor een nieuwsbrief of dat je iets verkoopt onder die blog, dan kan het anders zijn.
De traffic naar je blog zou ik altijd willen aangrijpen om er commerciële klanten aan over te houden. Dat is wat je natuurlijk wilt. Je kunt natuurlijk een blog promoten waar geen acties onder zitten. Dat kun je natuurlijk doen. Op zich is dat geen ramp. Maar waarom zou je de commerciële kans niet grijpen? Als het toch kan.
Mocht je er toch geen call-to-action aan hangen, omdat je daar geen zin in hebt bij je blog, of om een andere reden, zorg er dan voor dat je in elk geval een Facebook Pixel op je site hebt geinstalleed. Dat is een soort verborgen camera van Facebook die op jouw website kijkt wie er allemaal komen.
Dan kun je de mensen die op jouw blog zijn geweest later alsnog met een advertentie benaderen met een gericht aanbod naar aanleiding van de blog. Dat is natuurlijk wel een mogelijkheid die interessant is.
Je zei net dat je beter niet kunt boosten, maar een aparte advertentie maken. Kun je uitleggen waarom?
Het promoten van een bericht is heel handig en heel snel. Maar die knoppen zijn er met name neergezet door Facebook zelf. Zij willen het zo laagdrempelig mogelijk maken dat jij zoveel mogelijk geld uitgeeft aan advertenties op Facebook.
Het is een heel uitgeklede variant van adverteren op Facebook. Je hebt maar 10% van de mogelijkheden, vergeleken met een advertentie die je elders maakt op Facebook. Daardoor weten ondernemers daarin makkelijker hun weg te vinden en krijgt Facebook makkelijker meer advertentieopbrengsten.
Maar het loont zich wel om je te verdiepen in die overige 90%. Daarmee kun je veel interessanter en veel efficiënter adverteren dan met die beperkte mogelijkheden van de promotieknop
In het verdiepen in de advertentiemogelijkheden, daar geef jij workshops over. Daar moeten mensen zeker eens over nadenken, als zij serieus aan de slag willen.
Alleen daar al zijn we twee volle dagen mee bezig om het hele adverteren te leren. Je kunt wel nagaan hoeveel er mogelijk is. Het loont zich wel om de mogelijkheden te kennen. Als je weet wat er mogelijk is en wanneer. Ik wil niet zeggen dat je alles gaat toepassen.
Nog een laatste dingetje. Als je veel volgers wilt krijgen op je Facebook bedrijfspagina. Is het dan handig om daarvoor te adverteren?
Ik zie altijd twee dingen. Als je gaat vissen, gooi je een net in het water. Het eerste wat je wilt is de grote vissen eruit halen. Daar richt ik mijn advertenties op. Daar richt ik mijn content op. Ik zie likes eigenlijk als een bijvangst. De kleine visjes die toevallig ook in het net zitten.
Je weet niet wat een like precies waard is. De waarde van een like verandert ook elke dag. Waarom: Facebook houdt een algoritme bij. Als iemand jou heeft geliket, is het geen garantie dat die persoon al jouw berichten ziet. Daar hadden we het straks al over, misschien is dat 20%, misschien 30%, dat wordt steeds minder als je niet oplet.
Dus dat betekent dat je heel moeilijk kunt nagaan wat een like waard is. Dat wil niet zeggen dat likes helemaal niet belangrijk zijn, want ik zie dat van de klanten die bij mij aan tafel zitten, toch ongeveer 30% mij al langere tijd heeft gevolgd. Dus het heeft zeker waarde. Alleen die waarde verzilvert zich pas, wordt pas meetbaar op het moment dat ik aanstuur op iets dat tot commercie gaat leiden. In die zin zou ik nooit adverteren met een doel om alleen maar likes te krijgen.
Sowieso nooit likes proberen te krijgen alleen maar met het idee om dan meer likes te hebben dan je concurrent of wat dan ook. Dat slaat helemaal nergens op. Dat heeft commercieel geen enkele zin. Maar zie likes als een fase in het vangproces. De klant leert jou kennen, dan gaat die persoon ook jou leuker vinden.
Op het moment dat dat gevoel beter is dan bij andere bedrijven, dan zal hij liever bij jou kopen dan bij de concurrent. Een druk op die likeknop kan zo wel degelijk een meerwaarde hebben, omdat je in de leuk-vind-fase toch een stukje verder wordt getrokken. En uit onderzoek is gebleken dat mensen je ook echt leuker vinden als ze op die knop drukken.
In die zin zou het interessant kunnen zijn, in een breder perspectief, maar nooit een like an sich. Niet om het liken zelf. Zie het als een onderdeel van het totale proces. Probeer toch als einddoel die aankoop van de klant in gedachte te houden.
Want uiteindelijk is het voor een groot deel ook een marketinggegeven. Het is voor ondernemers heel begeerlijk om heel veel likes te krijgen – en dat doet Facebook heel goed. Facebook heeft dat heel goed in de markt gezet. Daarom wil iedereen graag likes krijgen.
Maar uiteindelijk gaat het erom wat je er onder de streep uit haalt. Dus moet je er met een andere blik naar gaan kijken.
Leuke en interessante blog Bastiaan. Er is één vraag die ik gemist heb. Ik had namelijk graag willen weten of er ook een beste tijdstip op de dag is voor het plaatsen van een blog op fb. En of dat verschilt per dag (bijvoorbeeld week- of weekenddag). Maar verder heb ik er wel veel uit kunnen halen.
Hi Bernadette, dank voor je reactie en je vraag. Ik zal hem even aan Mark voorleggen nog en kom er dan op terug. Ik denk persoonlijk dat het van jouw doelgroep afhangt en dat het een kwestie is van testen. Bedenk ook: als bijna niemand in het weekend zou posten (omdat dat niet goed zou zijn) dan val jij als een van de weinige juist weer op. Testen dus vooral denk ik. Maar Mark zal het beter weten.