Er zijn tegenwoordig talloze manieren om je blog te plaatsen. Met de gratis opties van WordPress en Blogger bouw je in een handomdraai een professionele blogsite, maar ook op Facebook en LinkedIn kun je direct je blog plaatsen. Wat is nu de beste plek voor jouw blog? Ik zet de verschillende opties even op een rijtje.
1 – Een eigen blog maken
Heb je nog helemaal geen website, dan kun je er makkelijk eentje bouwen met WordPress. Het voordeel van WordPress is dat je ook vaste pagina’s kunt toevoegen en hem zo ook meteen als vaste website voor je bedrijf kunt gebruiken. Zo ben je in een keer klaar. Bij WordPress kun je er voor kiezen of je je blogd op de homepage hebt staan of een vaste pagina. Het verschil:
- Jouw blog als homepage
Het voordeel is nu dat je nieuwste blog meteen prominent vooraan op je website komt te staan. Als je regelmatig blogt, kan dat een verstandige keuze zijn. Blog je niet vaak, dan zou ik hier niet voor kiezen. Dan staat wekenlang die oude blog op je homepage en lijkt het alsof je site niet leeft. Kies dan voor een vaste pagina (een statische pagina noemt WordPress dit).
- Vaste/statische pagina
Het voordeel van een statische pagina is dat je hem kunt indelen zoals je wilt. Je kunt belangrijke informatie over jouw dienstverlening neerzetten die langdurig moet blijven staan of een bepaalde actie promoten. Daarbij kun je dan alsnog een overzicht geven van je meest recente blogs, zodat ook deze homepage dynamisch is. Voor deze indeling heb ik gekozen op mijn homepage:
Een ander voordeel van een statische homepage is dat je deze kunt optimaliseren voor jouw belangrijkste zoekwoord. De homepage is immers de pagina met de meeste links (al jouw eigen pagina’s verwijzen er immers naar via de ‘home’-link) en daarmee een belangrijke pagina om op te scoren. Gebruik je een blog als homepage, dan verandert hij steeds van inhoud en heb je minder controle om hem te optimaliseren.
Plaats je blog binnen je site
Als je al een website hebt voor jouw bedrijf, dan is de meest voor de hand liggende manier om daar een blog aan toe te voegen. Wellicht is je website al gemaakt in WordPress. Dan is het een kleine moeite om daar een apart menu aan toe te voegen voor je blog. Ook als je met een ander Content Management Systeem (CMS) werkt, is het toevoegen van een blog vaak niet zo lastig. Heb je nog een ouderwetse handgemaakte HTML-site, dan is het wellicht een idee om in zijn geheel over te stappen op iets als WordPress, omdat het toevoegen van nieuwe blogs een stuk sneller en mooier gaat.
[text-blocks id=”19940″ plain=”1″]
Ik raad aan om je blog altijd een onderdeel te laten zijn van je gehele site. Ga niet een aparte blog beginnen die los staat van je site en een andere domeinnaam heeft. Je profiteert zo minder van de SEO-waarde die je met je blog juist probeert te beogen. Door veel te bloggen wordt jouw gehele site dynamischer en daar houdt Google van. Zet je je blog op een ander platform, dan krijg je wel wat verwijzingen die helpen, maar blijft je originele site nog net zo statisch als hij was en verlies je dit voordeel.
Eigen blog maken
Een eigen blog kun je ook maken met Blogger van Google of met Joomla. Zowel Blogger, Joomla als WordPress zijn gratis diensten. Wil je je eigen domeinnaam, dan zul je die wel apart moeten registreren en betalen.
2 – Een gastblog plaatsen
Je kunt er ook voor kiezen om je artikel op de blog van iemand anders te zetten. Dan wordt het een gastblog. Een gastblog kan erg gunstig kan zijn om links te krijgen naar jouw blog en zo jouw PageRank (en dus je positie op Google) te laten stijgen (zoals ik uitleg in dit artikel over het krijgen van meer links naar je blog). Alleen al daarom is het goed om af en toe een gastblog te plaatsen. Maar dan doe je het dus vooral als aanvulling op je eigen blog.
Ook kan een gastblog handig zijn om direct een groot publiek te bereiken. Voor wie niet van plan is veel te bloggen, kan dat best een goede keuze zijn. Dan haak je aan bij een blog uit jouw branche en plaats je af en toe een blog. Je hoeft dan niet na te denken over het bouwen van je eigen blog en bent meteen verzekerd van een vast aantal bezoekers.
Nadeel is wel dat je weinig controle hebt en dat je soms vast zitten aan bepaalde lengtes of andere redactionele eisen.
Een nadeel is ook dat jouw eigen site alleen vanwege de mogelijke links vanaf jouw gastblog hoger kan gaan scoren in Google. De andere SEO-voordelen die een blog op je eigen site heeft (meer kans op lezers, meer kans op linkjes) benut je dan niet.
[text-blocks id=”19023″]
Ook mis je met een externe gastblog een goede kans om de bezoekers vast te houden op je eigen site, bijvoorbeeld door ze te wijzen op je andere blogs of zelfs je dienstverlening (daar waar je je geld mee verdient!).
Let wel: in de regel plaats je een gastblog alleen op de site van de ander en niet ook nog eens op je eigen site. Ook niet als je zelf ook al een blog hebt. Een gastblog is exclusief voor die andere partij geschreven. Anders heeft het voor diegene ook weinig zin om hem te plaatsen.
3 – Een externe blog plaatsen op social media
Je kunt tegenwoordig ook een blog direct plaatsen op social media. Dat kan bijvoorbeeld op LinkedIn (Pulse) en op de bedrijfspagina van Facebook (Notities).
Het heeft als voordeel dat je nu meteen een blog kunt plaatsen en niet eerst iets in WordPress hoeft te bouwen. Ook wordt het bericht meteen gedeeld met je volgers. Maar een blog op social media heeft vooral ook nadelen:
- Hoewel de opmaak er best fraai uit ziet, heb je er geen controle over. Je kunt de pagina niet verder opmaken en dus vooral ook geen menustructuur of sidebar toevoegen waarin je kunt verwijzen naar eerdere blogs of je overige dienstverlening.
- Ook kun je geen andere elementen of plugins toevoegen zoals je dat wel bij WordPress kunt doen, zoals een inschrijfformulier voor je nieuwsbrieven.
- En hoewel je bericht direct gedeeld wordt binnen je timeline, geldt dat natuurlijk alleen voor de timeline van het desbetreffende sociale medium. Wil je je blog ook op andere sociale media delen (wat je zeker moet doen) dan komt dat nogal gekunsteld over. Een LinkedIn-post die verwijst naar Facebook, of andersom. Het kan wel, maar als je dan toch handmatig gaat verwijzen, kun je dat net zo goed naar je eigen blog doen.
- Op je eigen site krijg je beter inzicht in je statistieken. Door je blog te koppelen met Google Analytics en Webmaster Tools weet je vrij nauwkeurig wie je bezoekers zijn, waar ze vandaan komen en op welke zoekwoorden je gevonden wordt. Dit is een stuk uitgebrieder dan de statistieken van bijvoorbeeld Facebook zelf die alleen maar iets zeggen over aantal kliks en engagement.
- Maar de belangrijkste reden is misschien wel dat je volledig de baas bent over je blog. Het gebeurt niet zelden dat Facebook een bericht verwijdert waar ze het niet mee eens zijn (onlangs nog bij nota bene een Tweede Kamerlid). Nu zul je wellicht denken dat dat niet zo’n vaart loopt bij jouw blogartikelen, maar zeker weten doe je het niet. Het internet is onafhankelijk, dus jouw eigen site is dat ook, terwijl Facebook een commerciële partij is en dus de baas over jouw bericht. Wie weet dat ze straks willen dat je betaalt om je blogs te laten zien. Nu al wordt een deel van jouw posts niet aan jouw volgers getoond. Hoeveel macht wil je uit handen geven?
Uiteraard zijn social media wel geschikt om de blogs te promoten. Je zet dan een verkorte versie van je blog of een teaser-tekst in je bericht met een link naar de blog op je eigen site. Hou er wel rekening mee dat je in dit bericht al iets van waarde weggeeft aan de lezer, zodat hij niet gevoel heeft dat je Facebook, LinkedIn of een ander kanaal gebruikt als promotieplek voor het dumpen van linkjes, zoals LinkedIn-expert Bas Westland terecht opmerkte in dit interview over het promoten van blogs via LinkedIn.
Kort filmpje over waarom je beter je blog op je eigen site kunt zetten dan op social media.
In sommige gevallen wil je misschien toch liever je hele blog op LinkedIn zetten omdat je weet dat bijna jouw hele doelgroep daar zit en je daarom daar de discussie wilt laten plaatsvinden (zoals ik in bovenstaand filmpje verder toelicht). In dat geval zou ik sowieso je blog óók nog op je eigen site zetten. Zodat de bezoekers van jouw site (die niet op social media zitten) hem ook zien. En zodat jouw site het maximale SEO-voordeel benut.
Plaats die blog dan altijd eerst op je eigen site voordat je hem in zijn geheel op social media plaatst, zodat Google hem als de originele tekst ziet en de SEO-voordelen dus vooral naar jouw eigen site gaan. Verder zou ik vanaf die blog op social media ook linkjes plaatsen naar je site (bijvoorbeeld naar jouw blog-overzicht zodat je de volgers op social media oo blijft wijzen op jouw site – daar waar je ze uiteindelijk naar toe wilt krijgen!)
Conclusie
Zet je blog dus in elk geval altijd op je eigen site, tenzij het een gastblog is. Hoe fraai de blogs er op social media er ook uitzien, van echt toegevoegde waarde zijn ze niet. Liever heb je de bezoekers op je eigen site, daar waar je producten of diensten staan. En een eigen blog is ook in een paar minuten opgezet.
Dit artikel over het plaatsen van je blog verscheen voor het eerst op 17 mei 2016 en is later geactualiseerd met aanvullende informatie en een filmpje.
Was een hele pil om door te lezen maar weer voldoende motivatie opgedaan om aan de slag te gaan met een blogpagina voor https://www.limousine-huren.be/limo-huren/
Bedankt. Leerrijk artikel!
Goed artikel!
Een vraag;
Wat doet google met de link die ik hier heb geplaatst en wat is deze waard?
Ik heb nu mijn naam geplaatst als playstation 5 controller met de link naar me website. Maar wat vindt Google hiervan?
Hi, de link die je hier plaatst heeft geen enkel effect voor Google. Want ik heb uitgeschakeld dat links vanuit mijn comments linkwaarde doorgeven. Anders zouden mijn reacties daarvoor ‘misbruikt’ kunnen worden en dat is niet de bedoeling.
Groetjes,
Bastiaan
Hallo,
Leuk artikel.
Heb een vraag en hoop dat u mij kunt voorzien van een reactie.
Wanneer is een link meer waard voor google? Als ik deze volg of juist niet volg?
Mvg
Hi, sorry voor mijn late reactie. ik weet niet of ik de vraag helemaal begrijp. Maar links werken voor Google vooral als iemand anders op zijn site een link naar jouw site/blog heeft opgenomen. Dat is in de ogen van Google een krachtig signaal dat jouw blog blijkbaar waardevol is. Anders gaat iemand er niet naar verwijzen. Lees ook mijn blog: Hoe krijg je meer links naar je blog?
Succes!
Dus als ik een artikel naar deze website https://www.vitaminesperpost.nl/rhodiola-extra-sterk wil laten plaatsen, dan kan dat hier?
Beste Theodor, volgens mij heb ik dat nergens gezegd. Dit artikel gaat over de beste plek om je blog te plaatsen. Dat zou op een gastblog kunnen, maar dan moet je wel op zoek gaan naar een relevante partij. Mijn site gaat over iets heel anders dan waar jij over blogt, dus zou dan niet werken. Maar andere partijen zou je daar wel toe kunnen verleiden. Maar je hebt nu in elk geval wel een linkje naar jouw product ;-) (al geeft die geen linkwaarde door voor de volledigheid) Succes met jouw blogs en mocht je nog vragen hebben, dan… Lees verder »
Ik heb een vraag over het algemene bereik van je blog.
Waar kan je hem het beste als eerst plaatsen om de meeste traffic te krijgen.
Groetjes,
Robert
Eens, maar het kost zoveel tijd. Iemand tips voor kwalitatieve quest bloggers?
Hi, dat bloggen zoveel tijd kost, waag ik te betwijfelen. Het schrijven van één blog is misschien wel wat werk (paar uurtjes als je het goed wilt doen) maar je hoeft dat ook weer niet elke dag te doen. Zelfs niet elke week. Maak één goede blog per maand – daar kun je al heel veel positief effect door krijgen. Zeker als die blog hoog staat in Google. Neem deze blog. Die schreef ik al jaren terug en toch kreeg ik met jou weer een geïnteresseerde lezer erbij. Vermoedelijk vond je hem via Google. Hoezo is bloggen dan nog zonde… Lees verder »
Interessant artikel en m.i. nog immer inhoudelijk actueel.
Dank je Leo. Veel blogkracht!
Bastiaan
Bedankt voor de suggesties! Helpt ons weer stukje verder!
Interessant artikel Bastiaan! Ik heb nu mijn blog op een andere, eigen pagina maar ik twijfel op het op de homepage te zetten! Ik plaats er regelmatig wat op dus het zou niet de indruk geven dat de website niet leeft! Heb je tips?
Hi Julia, Dank voor je reactie. Ik zie dat jouw blog wel op jouw website staat. Dus dat is helemaal goed. Dat betekent dat er regelmatig nieuwe content op jouw website komt. Het is niet erg dat dat niet op de homepage is. De homepage wordt steeds vaker overgeslagen, omdat mensen vaak direct op een andere pagina/blogartikel komen (bijvoorbeeld via Google of Social Media). Google ziet ook elke pagina als een losse pagina en de homepage is ook maar gewoon een van de losse pagina’s. De blogs zelf vind ik wat aan de korte/magere kant. Maar dat is een ander… Lees verder »
Hallo, leuk artikel. Gezien de nadelen van Facebook is het dan niet verstandiger een link naar je blog te plaatsen binnen je Facebook pagina? Facebook laat hem dan zien in zijn eigen browser en je ranking voor het Facebook bericht blijft dus goed.
Wel benieuwd naar je mening hierover.
Hi,
Dat is zeker ook iets wat je moet doen. Ik noem dat ook in dit artikel https://www.blogkracht.nl/blog-promoten/ waar ik hier ook naar verwijs. Ik zie nu alleen dat ik dat niet zo duidelijk heb gedaan en dat ik hier op deze plek nu niet echt benoem dat linken vanuit Facebook natuurlijk wel een goede zaak is om te doen. Ik zal het even aanpassen.
Maar je hebt dus helemaal gelijk: Facebook (en andere social media) zijn wel een goede plek om je blog te promoten.
Dank je! En succes.
Bastiaan
Hoi, bedankt voor je artikel!
Als je een artikel plaatst van ander bedrijf met uitgaande link naar hen waar moet je dan echt op letten? Gaat om link naar niche (geen directe concurrentie. Artikelregels, seo opmaak etc ken ik maar gaat mij om uitgaande link.
Hi Appie,
Het belangrijkste waar je op moet letten is dat het bedrijf een serieuze partij is. Als je naar schimmige sites met slechte reputatie verwijst, straalt dat ook af op je eigen site. Verder zie ik geen echte punten om op te letten. Waar zat je zelf aan te denken?
Interessant artikel! Erg goeie tips.